Regeringen udspil med at forbyde fossile biler i de store byer peger klart i den rigtige retning. Men der er noget galt med rækkefølgen, mener man hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Det er grundlæggende fornuftigt at nedbringe antallet af benzin og dieselbiler, men initiativerne skal komme i den rigtige rækkefølge, og man skal ikke begynde med forbud, før der er skabt reelle alternativer – ellers vil det hæmme mobiliteten på danske arbejdsmarked, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Der er hverken rækkevidde på bilerne eller en fuld udbygget ladeinfrastruktion til, at håndværkere kan tage turen fra Vestsjælland til København.
Heller ikke idéen om 0-emissionszoner, hvor fossile biler er bandlyst, er lige den oplagte løsning. I hvert fald ikke, hvis beboerne i området skal gøre sig håb om at få besøg af en håndværker eller andre, der har opgaver, som ikke bare kan erstattes af tiden el-biler.
Også i forbudszoner vil der være brug for en del tung trafik, og reelt løses det i dag kun af forbrændingsbiler. Håndværkere skal jo fortsat kunne fragte materialer, værktøj og sig selv frem til udførelsesstedet – også i forbudszoner. Derfor forekommer denne del af forslaget at være fremtidsmusik – i hvert fald indtil vi ser elvarebiler med længere rækkevidde og en velforgrenet ladeinfrastruktur, siger Simon O. Rasmussen.
Kilde: TEKNIQ Arbejdsgiverne