
En af begrundelser for, at mange skifter til elbil, er den lavere driftsøkonomi. Men her skal man holde et vågent øje med sine eventuelle abonnementsordninger, påpeger organisationen Drivkraft Dannmark.
De har tidligere været ude med riven efter all-inclusive ladeabonnementer, der kobler hjemme- og udeopladning i én samlet løsning. Ordninger, som organisationen er alt for dyre for mange bilister.
– Mange elbilister med all-inclusive abonnementer betaler for kilometer, de aldrig kører. Det er en høj pris for en bekvemmelighed, der samtidig binder dem unødigt til én udbyder. Vi ønsker et marked, hvor forbrugerne har en reel frihed til at vælge den løsning, der passer bedst til deres behov, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Nye beregninger viser, at en dansk elbilist, der, som gennemsnittet, kører 16.500 kilometer om året, kan spare op til 3.000 kroner årligt ved at droppe sit all-inclusive ladeabonnement – også selvom omkring 30 procent af opladningen sker uden for hjemmet.
Konkurrencerådet konkluderede allerede tilbage i 2023, at den såkaldte bundling – hvor abonnement på hjemme- og udeladning sælges samlet – gør det svært for forbrugerne at gennemskue, hvad de reelt betaler for.
– Vi ser desværre, at stadig flere ladeoperatører tilbyder all-inclusive abonnementer, der kobler hjemme- og udeopladning i én samlet løsning. Det lyder bekvemt – men i virkeligheden skævvrider det konkurrencen og betyder, at mange elbilister betaler alt for meget, siger Jacob Stahl Otte.
Derudover kan det også have andre negative bivirkninger, at man har denne type abonnement. Den ene effektiviteten af ladenettet, den anden påvirker elnettet.
– Mange elbilister oplever i dag frustrationer, når de sidder i kø ved ladestandere i ferier og weekender, fordi alle skal lade samme sted på samme tid. Det er en direkte konsekvens af, at all-inclusive abonnementer binder folk til bestemte udbydere og standere, siger Jacob Stahl Otte og tilføjer:
– Der er faktisk også et grønt aspekt. Med et fastprisabonnement forsvinder meget af incitamentet til at lade, når strømmen er billigst og grønnest – fordi prisen alligevel er den samme. Det er både skidt for den grønne omstilling og kan skabe unødigt pres på elnettet.
Kilde: Drivkraft Danmark