• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ELFOKUS

Fokus på el og installationer

  • Arbejdstøj
  • Automation
  • Belysning
  • Branchenyt
  • Energi
  • Flåde
  • Kabler
  • Materiel
  • Security
  • Værktøj

EnergiFlådeTop17. 10. 2024 | Allan Malmberg

Øget fokus på LEV´ere kan fjerne korte bilturer, mindske CO2-udledning og give mindre Kina-afhængighed

EnergiFlådeTop17. 10. 2024 By Allan Malmberg

Foto: Freepik

Snakken om eldrevet individuel transport bliver stort set udelukkende koblet til elbilen, men der er andre muligheder, der under ét kaldes for LEV (Light Electric Vehivles) – lette eldrevne køretøjer, som elcykler og elscootere og elmotorcykler.

Sådanne køretøjer behøver langt fra så store batterier som biler, men kan erstatte mange af de korte bilturer.

I en ny rapport udført af EIT Urban Mobility og EIT InnoEnergy, fremgår det, at 2-3 procent af EU’s forventede batteriproduktionskapacitet er tilstrækkeligt til de over 25 millioner lette elektriske køretøjer (LEV’er), som forventes at køre på de europæiske veje inden 2030.

Fordi de netop er lette, bruger de langt mindre strøm end bilerne. De vil kunne reducere CO2-udledninger med 30 millioner ton.

Efterspørgslen er allerede ved at stige. Med ca. 10 millioner solgte LEV-enheder i form af elcykler, elscootere og elmotorcykler er det tydeligt at de hurtigt er ved at blive en integreret del af moderne mobilitet i byerne, og forventningen er, at efterspørgslen på LEV-batterier tredobles inden 2030 og derefter fordobles yderligere frem mod 2040.

Rapporten peger på, at ved at skifte fokus i Europas planlagte batteriproduktionskapacitet til LEV’er kan man reducere behovet for at importere kritiske råmaterialer som lithium, kobolt og nikkel fra lande uden for EU, især fra Asien.

Der er foretaget et estimat over, hvor meget batterikapacitet, elbilerne vil lægge beslag på i 2030 og 2040. Det går fra 317 GWh (2030) og op til små 700 GWh i 2040.

Den samme øvelser er foretaget for LEV´erne, men her er behovet markant mindre. 36 GWh i 2030 og 71 i 2040.

Det betyder, at en allokering af den samlede kapacitet til LEV’er vil kræve 10-30 gange færre kritiske metaller end elbiler. Selv om der allerede er batteriproduktion i Europa, er den primært fokuseret på elbiler, mens 95 procent af LEV-batterier stadig importeres fra Asien på grund af billigere produktion og etablerede forsyningskæder der.

Som det ser ud nu, kommer en lokal LEV-batteriproduktion i Europa ikke uden øget støtte fra EU og medlemslandene.

Læs hele rapporten fra EIT Urban Mobility og EIT InnoEnergy her

Kilde: EIT Urban Mobility og EIT InnoEnergy

Skrevet i: Energi, Flåde, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Byggeriet med til at få konkurstallet op – især Sjælland syntes hårdt ramt

AktueltBranchenyt10. 12. 2025

November var en kedelig måned på konkursområdet. Med 820 konkurser mod 761 i november 2024 var den en landsdækkende stigning på otte procent. Især to ting var med til at trække i den forkerte retning. Byggeriet var, sammen med detailhandlen, med til at få tallet til at stige - og det var især

Bravida får ansvaret for vejbelysningen i 13 af landets kommuner

AktueltBelysning10. 12. 2025

Bravida skal drifte og vedligeholde vejbelysning i 13 af landets kommuner. I første omgang vandt Bravida et udbud hos Albertslund Kommune, og nu dækker aftalerne også ti kommuner fordelt på Sjælland, to kommuner i Sønderjylland samt en kommune i Syddanmark. Dermed skal Bravida bidrage til at

Bygma Roskilde får ny direktør med lokalt kendskab

Branchenyt10. 12. 2025

Bygma Roskilde får ny direktør, når Lasse Reimers overtager posten som afløser for Steen Vulpius, der fremover indtager rollen som regionsdirektør for Region NØ i Bygma. 50-årige Lasse Reimers har en lang og stærk tilknytning til Bygma. I 2003 begyndte han sin karriere i Bygma Roskilde som sælger

Arkil tester mobil nødstrøm på plejehjem i fuldskalaøvelse i Aarhus

EnergiTop10. 12. 2025

Sammen med Aarhus Kommune og Virksomhedsberedskabet omsatte Arkil beredskabsplaner til praksis med fuldskalaøvelse i mobil nødstrøm på plejehjemmet Vikærgården i Aarhus. Det er den første af sin slags. Arkil stod klar med både mandskab og en diesel-drevet 135 kVA-generator, imens teknikere

Endnu et hug mod ladeløsninger baseret på et fast abonnement med fri ladning

EnergiFlåde10. 12. 2025

En meget populær løsning blandt elbilister er at betale et fast pris hver måned mod at kunne lade lige så tosset man vil - ude såvel som hjemme. Løsningen får jævnligt hug for at være alt for dyr for den almindelige, gennemsnitlige elbilsejer. Seneste i rækken er OK, der er ude med en ny

Motion er vigtigere end økonomi, når danskerne overvejer elcykel

EnergiFlåde08. 12. 2025

Flere og flere danskere overvejer at skifte en af husstandens biler ud med en elcykel. Man skulle måske tro, at formålet var at slippe for bilens løbende udgifter, men faktisk peger hver tredje på motion som den primære motivation. Det viser en ny undersøgelse foretaget af A&B

EIFO låner 750 mio. kr. til strategisk litium-produktion i Tyskland

EnergiTop08. 12. 2025

EIFO har netop underskrevet et eksportlån på 100 mio. euro (knap 750 mio. kr.) til et projektselskab, der vil etablere storskala geotermisk litium-produktion i Øvre Rhindalen i det sydvestlige Tyskland. Projektet er klassificeret som et Strategisk Projekt under EU’s Critical Raw Materials Act og

Havvindølleparken Borkum Riffgrund 3 leverer første grønne strøm til Tyskland

AktueltEnergi08. 12. 2025

Ørsted og Nuveen Infrastructure har nået en vigtig milepæl: Borkum Riffgrund 3, Ørsteds største havvindmøllepark i Tyskland, har leveret den første strøm til det tyske elnet. Med en kapacitet på 913 MW bliver parken en central aktør i Tysklands grønne omstilling, når den står færdig i første kvartal

Hurtigere adgang til elnettet: Udviklere kan overtage Energinet-opgaver

AktueltEnergi08. 12. 2025

Elektrificeringen er inde i et momentum, som bør udnyttes bedst muligt. Det er derfor yderst vigtigt at identificere og virkeliggøre alle de nye arbejdsdelinger, som kan fjerne forhindringer på vejen frem mod mere grøn strøm på nettet, og mod mere strøm i industriens og danskernes energiforbrug.

Især mænd over 50 år drev salget af elbiler i gang – og de er klar til at hjælpe de yngre bilister ved ladestanderne

EnergiFlåde08. 12. 2025

For to år siden var cirka 70 % af elbilejerne 50 år eller derover, og knap 85 % af dem var mænd. Det er med andre ord dem, der var firstmovers på det danske elbilmarked. Det betyder også, at de allerede har opbygget en ganske solid erfaring med at lade ved de offentlige ladestandere. For det kan

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • ABB

    ABB’s Terra AC kåret som den bedste hjemmelader på det danske marked

  • ECOFOSS A/S

    Nye UGR LED lysskinner valgt til nyt bilhus

  • Elma Instruments A/S

    Nye standarder for termisk inspektion med FLIR i65 og Elma Instruments

  • TEKLET ApS

    Masterline Ultimate Micro: Kompakt fiberløsning til lokale antennepunkter og mobilinfrastruktur i byrummet

  • TEKLET ApS

    Fremtiden er her nu! OptiRibbon fiberkabel

  • Signify Denmark A/S

    Signify og Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team afslutter endnu en sæson

  • NKT (Denmark) A/S

    Sidste chance

  • ODU Denmark

    Compact Class – et nyt testinterface i en klasse for sig

  • ODU Denmark

    USB-C forbindelser til ekstreme driftsforhold i industri og forsvar

  • NKT (Denmark) A/S

    Black Week er i gang!

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Byggeriet med til at få konkurstallet op – især Sjælland syntes hårdt ramt

    10.12.2025

  • Bravida får ansvaret for vejbelysningen i 13 af landets kommuner

    10.12.2025

  • Bygma Roskilde får ny direktør med lokalt kendskab

    10.12.2025

  • Arkil tester mobil nødstrøm på plejehjem i fuldskalaøvelse i Aarhus

    10.12.2025

  • Endnu et hug mod ladeløsninger baseret på et fast abonnement med fri ladning

    10.12.2025

  • Motion er vigtigere end økonomi, når danskerne overvejer elcykel

    08.12.2025

  • EIFO låner 750 mio. kr. til strategisk litium-produktion i Tyskland

    08.12.2025

  • Havvindølleparken Borkum Riffgrund 3 leverer første grønne strøm til Tyskland

    08.12.2025

  • Hurtigere adgang til elnettet: Udviklere kan overtage Energinet-opgaver

    08.12.2025

  • Især mænd over 50 år drev salget af elbiler i gang – og de er klar til at hjælpe de yngre bilister ved ladestanderne

    08.12.2025

Alle nyheder ›

Læs online: EL+ENERGI

Annoncér i det nye EL+ENERGI

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik