• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ELFOKUS

Fokus på el og installationer

  • Arbejdstøj
  • Automation
  • Belysning
  • Branchenyt
  • Energi
  • Flåde
  • Kabler
  • Materiel
  • Security
  • Værktøj

EnergiFlådeTop17. 10. 2024 | Allan Malmberg

Øget fokus på LEV´ere kan fjerne korte bilturer, mindske CO2-udledning og give mindre Kina-afhængighed

EnergiFlådeTop17. 10. 2024 By Allan Malmberg

Foto: Freepik

Snakken om eldrevet individuel transport bliver stort set udelukkende koblet til elbilen, men der er andre muligheder, der under ét kaldes for LEV (Light Electric Vehivles) – lette eldrevne køretøjer, som elcykler og elscootere og elmotorcykler.

Sådanne køretøjer behøver langt fra så store batterier som biler, men kan erstatte mange af de korte bilturer.

I en ny rapport udført af EIT Urban Mobility og EIT InnoEnergy, fremgår det, at 2-3 procent af EU’s forventede batteriproduktionskapacitet er tilstrækkeligt til de over 25 millioner lette elektriske køretøjer (LEV’er), som forventes at køre på de europæiske veje inden 2030.

Fordi de netop er lette, bruger de langt mindre strøm end bilerne. De vil kunne reducere CO2-udledninger med 30 millioner ton.

Efterspørgslen er allerede ved at stige. Med ca. 10 millioner solgte LEV-enheder i form af elcykler, elscootere og elmotorcykler er det tydeligt at de hurtigt er ved at blive en integreret del af moderne mobilitet i byerne, og forventningen er, at efterspørgslen på LEV-batterier tredobles inden 2030 og derefter fordobles yderligere frem mod 2040.

Rapporten peger på, at ved at skifte fokus i Europas planlagte batteriproduktionskapacitet til LEV’er kan man reducere behovet for at importere kritiske råmaterialer som lithium, kobolt og nikkel fra lande uden for EU, især fra Asien.

Der er foretaget et estimat over, hvor meget batterikapacitet, elbilerne vil lægge beslag på i 2030 og 2040. Det går fra 317 GWh (2030) og op til små 700 GWh i 2040.

Den samme øvelser er foretaget for LEV´erne, men her er behovet markant mindre. 36 GWh i 2030 og 71 i 2040.

Det betyder, at en allokering af den samlede kapacitet til LEV’er vil kræve 10-30 gange færre kritiske metaller end elbiler. Selv om der allerede er batteriproduktion i Europa, er den primært fokuseret på elbiler, mens 95 procent af LEV-batterier stadig importeres fra Asien på grund af billigere produktion og etablerede forsyningskæder der.

Som det ser ud nu, kommer en lokal LEV-batteriproduktion i Europa ikke uden øget støtte fra EU og medlemslandene.

Læs hele rapporten fra EIT Urban Mobility og EIT InnoEnergy her

Kilde: EIT Urban Mobility og EIT InnoEnergy

Skrevet i: Energi, Flåde, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Bilmærke lancerer ‘vehicle-2-home’ – først i USA, men også i Tyskland er man på vej

AktueltEnergiFlåde21. 11. 2025

Polestar tager det første skridt mod at tilbyde tovejsopladning til kunderne. I samarbejde med hjemmeenergivirksomheden dcbel lancerer Polestar en løsning med ‘vehicle-2-home’, beskyttelse ved strømafbrydelser og smart opladning til Polestar 3 kunder. Danske Polestar 3-ejere kan dog endnu ikke

Energiselskab vil satse med et nyt koncept langs de danske motorveje

AktueltEnergiFlåde21. 11. 2025

Energiselskabet OK er ude i et nyt forretningsområde. Med seks nye motorvejsstationer og et helt nyt butikskoncept langs de danske motorveje udbygger man sit tilbud til danske bilister. Lokationerne er en del af Vejdirektoratets rastepladsudbud, som OK vandt tidligere på året. Det gælder

Jord til solceller og vindmøller skal skæppe i den kommunale pengekasse

EnergiTop19. 11. 2025

Når en kornmark bliver omdannet til en mark med grøn energiproduktion, stiger de samlede skattebetalinger og lokale bidrag voldsomt. Men kommunernes andel af selskabsskatteindtægterne havner langt fra altid i den kommune, som lægger jord til grøn energiproduktion. Det skal laves om, mener Green

Ny elektrisk Renault varevogn giver teknisk baghjul til de fleste personbiler

AktueltEnergiFlåde19. 11. 2025

En elbil med 800 Volts teknologi, V2L (vehicle-to-load) og V2G teknologi (vehicle-to-grid) hører hjemme i den tekniske superliga for elbiler. Ikke et sted, man normalt venter at finde en varevogn. Ikke desto mindre er det tilfældet med den helt nye Renault Trafic E-Tech. Modelles 800V teknologi

Stor pose penge skal styrke landets mange små – og mellemstore virksomheder

Branchenyt19. 11. 2025

SMV’erne udgør langt størstedelen af danske virksomheder, og de er centrale for konkurrenceevnen i dansk erhvervsliv. Det er afgørende, at de får en hjælpende hånd i en tid hvor den globale konkurrence på en række områder – ikke mindst inden for produktion – er skruet heftigt i vejret. For at

Ny afgørelse: Skatterådet godkender lavere pensionsalder – helt ned til 45 år

Branchenyt19. 11. 2025

Lønmodtagere kan som regel først få udbetalt deres ratepensionsordning tre år før folkepensionsalderen. Men en særlig gruppe af danskere kan få udbetalt deres pension tidligere. Faktisk helt ned til 55 år og for nogen endda helt ned til 45 år. Den lavere pensionsudbetalingsalder kan gives til

Trods lettere regler kniber det stadig med at få kommunerne til at sætte solceller op

AktueltEnergi19. 11. 2025

Det kniber gevaldigt med at få sat solceller op på de kommunale etage som sportshaller, plejehjem og institutioner. Tidligere blev skylden lagt på for meget bureaukrati og uklare regler, men efter regeringen fjernede kravet om selskabsudskillelse i august blev den største stopklods ryddet af

Andel Energi åbner for første gang to fysiske butikker – de ligger i Odense og Aalborg

AktueltEnergi17. 11. 2025

Energikunder i Odense og Aalborg får nemmere adgang til en lavere elregning. Det sker når Danmarks største energiselskab, Andel Energi, for første nogensinde åbner fysiske butikker. Åbningen af de to første butikker sker i samarbejde med Elgiganten. Der bliver tale om såkaldte Shop-in-shop

Energinet begynder undersøgelser af jordbunden mellem Aarhus og Aabenraa

Energi14. 11. 2025

Selvom Energinet er i fuld gang med at behandle de over 800 bemærkninger, man har modtaget fra borgere og lodsejere til projektet, begynder de første undersøgelser af jordbunden på udvalgte dele af strækningen. Det skyldes, at Energinet har en stram tidsplan for projektet: - Vi gennemgår alle

Morsø har mange mens Gentofte har næsten ingen – stor forskel på unge i erhvervsuddannelse

BranchenytTop14. 11. 2025

I Gentofte skal man have næsten to hele skoleklasser på 9. klassetrim for at finde én af dem I Morsø er det lige mange Det gælder antal unge, som tager en erhvervsuddannelse. Her er der markant forskel på kommunerne. I Gentofte Kommune nord for København tager 35 unge en gymnasial uddannelse

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • ELIT

    🔹 Black Week! Kan du gætte hvad der gemmer sig?

  • Schneider Electric Danmark

    Velkommen til podcasten The Great Switch

  • ECOFOSS A/S

    ECOFOSS – mere end en grossist

  • ELIT

    🔹 Noget stort er på vej…

  • TEKLET ApS

    På mandag kan det være sidste gang, du møder en gnaver 🐀 i din fiberbrønd.

  • Signify Denmark A/S

    Service Tag – også til indendørsbelysning

  • Schneider Electric Danmark

    WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

  • ELIT

    🔹 Kompakt. Kraftfuld. Klar til at beskytte.

  • TEKLET ApS

    Jonard pandelampen – Den lille detalje, der lyser op i hverdagen

  • Signify Denmark A/S

    Fra Philips til Signify

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Bilmærke lancerer ‘vehicle-2-home’ – først i USA, men også i Tyskland er man på vej

    21.11.2025

  • Energiselskab vil satse med et nyt koncept langs de danske motorveje

    21.11.2025

  • Jord til solceller og vindmøller skal skæppe i den kommunale pengekasse

    19.11.2025

  • Ny elektrisk Renault varevogn giver teknisk baghjul til de fleste personbiler

    19.11.2025

  • Stor pose penge skal styrke landets mange små – og mellemstore virksomheder

    19.11.2025

  • Ny afgørelse: Skatterådet godkender lavere pensionsalder – helt ned til 45 år

    19.11.2025

  • Trods lettere regler kniber det stadig med at få kommunerne til at sætte solceller op

    19.11.2025

  • Andel Energi åbner for første gang to fysiske butikker – de ligger i Odense og Aalborg

    17.11.2025

  • Energinet begynder undersøgelser af jordbunden mellem Aarhus og Aabenraa

    14.11.2025

  • Morsø har mange mens Gentofte har næsten ingen – stor forskel på unge i erhvervsuddannelse

    14.11.2025

Alle nyheder ›

Læs online: EL+ENERGI

Annoncér i det nye EL+ENERGI

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik