
Sig Yamaha, og man vil al efter ståsted og interesser tænke på stereoanlæg, musikinstrumenter, bådmotorer og motorcykler. Men ikke biler. Ikke i udstrakt grad.
Fabrikken vil da heller ikke kaste sig ud i en bilproduktion, men er i stedet på vej med en elmotor, som de vil sælge til andre bilproducenter. Og det bliver en heftig motor, der er på vej up på markedet.
Den kommer til at yde hele 469 hk og er dermed blandt de stærkeste i verden. Den har en driftsspænding på 800V, og man har ydermere bygget selve motoren sammen med inverteren og gearkassen, der kun har ét trin.
Den samlede enhed bliver en af de mest kompakte i verden, og betyder, at bilproducenter uden besvær vil kunne placere en motor til hver hjul – og vups, man sidder i en bil med små 1.900 hk.
De mere modige – eller måske dumstridige – kunne også drømme om, at Yamaha beholder nogle af de nye motorer, og skohorner den ind i et MC-stel sammen med et batteri.
Det vil give dagens benzindrevne hyper-mc’er øget fartkonkurrence – selvom mange nok vil sige, at accelerationshastigheder, der hedder 0-300 km/t på 13-14 sekunder for relativ billige gadetilladte mc’ere er alt rigeligt.
Den nye motor vil blive præsenteret på Automotive Engineering Exposition 2021 i Yokohama, der finder sted i dagene den 26.-28. maj