Det lyder som det rene science fiction, men på sigt vil det måske være helt normalt, at vi kan sende dufte med i en telefonsamtale. Det skulle i følge Lektor ved NanoSyd på SDU, Roana de Oliveira Hansen teknisk set ikke er en udfordring at genkende dufte med sensorer og maskinlæring. Den store udfordring er at udsende dufte fra en lille enhed.
Det er hele idéen bag hendes projekt, der har navnet TeleScent, og som netop har modtaget 2 millioner kroner fra Villum Fondens Experiment-program.
Ved at kombinere digital mikrofluidik og avancerede elektroniske næser, kan TeleScent først genkende en duft og herefter forme små “duftpakker” og sende dem til modtagerens enhed. Dette betyder, at vi om få år kan stå med en ny type telefon, der ikke kun transmitterer lyd og billede, men også duft.
TeleScent-teknologien kan meget vel blive det næste store skridt inden for digital kommunikation, men det skal understreges, at før vi når så langt, så er der en del barrierer, der skal nedbrydes. Det bliver hverken i år eller næste år, at du kommer til at sende duften af en rose til én du har kær.
– Der er tale om grundforskning, og vi ved ikke med sikkerhed, hvor det vil føre os hen. Vi er i en tidlig fase, og der er mange tekniske udfordringer. Men potentialet er enormt. Vi ved, at vi kan sende foruddefinerede dufte og skabe et stort bibliotek af aromaer, siger Roana de Oliveira Hansen.
Dufte via telefonen betyder ikke, at vi ville kunne dufte den mad, som Brdr. Price står og tilbereder på tv. I hvert fald ikke lige med det første, men måske på sigt
– Vores mål er i første omgang at kunne sende 25 distinkte dufte og skabe et stort bibliotek, som brugerne kan trække fra, men hvis vi kan bryde de første barrierer, kan vi åbne op for en ny æra inden for digital kommunikation, hvor vi kan sende dufte lige så let, som vi sender tekstbeskeder i dag, lyder det optimistisk fra Roana de Oliveira Hansen.
Og netop derfor passer TeleScent perfekt til Villum Experiment-programmet, som giver plads til idéer, der kan virke for uprøvede, risikable eller innovative til traditionel finansiering, men som har potentiale til at skabe banebrydende resultater.
Kilde: Syddansk Universitet