
Flere og flere danskere overvejer at skifte en af husstandens biler ud med en elcykel. Man skulle måske tro, at formålet var at slippe for bilens løbende udgifter, men faktisk peger hver tredje på motion som den primære motivation.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af A&B Analyse.
Det overrasker ikke cykelekspert Tomas Pedersen, som er uddannet cykelmekaniker og daglig leder af testcentret for elcykler i Søborg, som cykelproducenten Gazelle står bag.
– Gennem de seneste år er der sket et skift i den målgruppe, som besøger vores testcenter. Elcyklen var helt i begyndelsen for pensionisten og den gangbesværede, hvor det nu i højere grad er det yngre segment og karrieredanskerne, som ser den som en mulighed for at få dagens motion overstået, mens man når hverdagens mange andre gøremål. At cyklen dog helst skal være på el, siger noget om, at vi trods alt hellere vil få rørt os uden at ankomme svedige til job og aftaler, siger han.
Ifølge Tomas Pedersen er gæsterne i testcentret bevidste om nødvendigheden af at røre sig, men en travl hverdag gør det svært at nå det hele. En ny undersøgelse fra Sampension viser da også, at mange danskere har så travlt, at de er belastet mentalt, og det gælder særligt det unge segment.
At motionen generelt bliver nedprioriteret, kan ses på tal fra Statens Institut for Folkesundhed. Ifølge dem er andelen af danskere med svær overvægt steget fra 10,2 procent til 19,2 procent i årene 2000-2021, og hvis den udvikling fortsætter, vil andelen af danskere med et BMI på 30 eller derover stige fra cirka hver femte til hver tredje i 2040.
– Fra mit perspektiv er det jo kun fantastisk, hvis flere danskere hopper på cyklen for at få den daglige motion. Cyklen har jo den gode egenskab, at den både får os til at bevæge os og samtidig bringer os fra A til B, så på den måde er den jo lidt en snydekode til den daglige aktivitet i en travl hverdag, siger Tomas Pedersen.
Han understreger, at man også får motion på en elcykel, selvom man får hjælp af motoren. Effekten afhænger dog af antallet af ture, turenes længde og mængden af hjælp fra motoren.
Kilde: Gazelle

