Batteriet i en elbil skal holdes inden for en relativ smal temperaturgrænse, og her er der grundlæggende to skoler – luft eller vand. Langt de fleste vælger vand, men Lexus har, ligesom Nissan, valgt at satse på luftkøling. Og for at sætte streg under, at det ikke påvirker holdbarheden, har de koblet den nok længste batterigaranti, der nogensinde er set i bilverdenen, i halen på mærkets første rene elbil, UX 300e.
10 år eller én million kilometer. Det lyder voldsomt, men det burde ikke være noget problem. Nissan har ligeledes luftkølede batterier, og de har vurderet, på baggrund af information fra 400.000 Nissan Leaf’er, at levetiden på deres batteri er hele 22 år. Et tal, der dog bliver rejst tvivl om fra flere sider.
For at garantien på Lexusen kan udløses, skal kapaciteten være faldet under 70 procent, hvilket svarer til resterende 38 kWh. Ifølge Lexus skal deres luftkølede systemer i UX 300e være både sikrere og lettere end konkurrenternes vandkølede systemer. Takket være luft, der cirkulerer inde i batteriet, leverer de 288 battericeller stabil kraft, selv ved gentagne hurtige opladninger og ved høj hastighed på motorvejen.
Til gengæld er hverken størrelse eller opladningshastighed et glansnummer. 54, 3 kWh er efterhånden i den lave ende af skalaen, bilens størrelse taget i betragtning, og den maksimale opladningshastighed er på 50 kW. Her ligger selv væsentligt billigere biler med vandkøling en del højere.