
Indenfor opladning af elbiler taler man om C-rating. En parameter der refererer til batteriers opladning i forhold til strømmen.
1 C betyder, at et batteri kan lades med samme effekt, som det har kapacitet. I teorien vil fx et elbilsbatteri på 75 kWh kunne lades med 75 kW, og dermed være fuldt opladt på 1 time. Har et batteri en rating på 2C vil det være halv time om at blive opladt og så fremdeles.
Kinesisk Xpeng har lanceret opdateringer af deres to modeller G6 og G9 – begge udstyret med lithiumjernfosfat (LFP) med en rating på 5C. Det giver en ladekapacitet på 525 kW i G9 og 451 kW i G6-modellen.
Sammen med batteriernes 800 volts arkitektur og en pæn flad ladekurve, vil det i teorien betyde, at bilerne kan lades fra 10-80 procent på bare 12 minutter.
En hastighed, der på det nuværende CCS-ladenetværk slet ikke kan realiseres, al den stund, at CCS-netværket i dag har en ladekapacitet, der typisk stopper omkring de 300 kW – og på mange ladedstandere skal to biler deles om de 300 kW.
Men sådan vil det ikke vedblive med at være. Ladestandere med en kapacitet på 500 kW vil næppe være langt borte, og meget hurtige ladetider rykker dermed tættere på virkelighede.
Ved at anvende LFP-kemien, har virksomheden ydermere sikret sig, at man ikke har behov for råmaterialer som fx kobolt og nikkel.
Kilde: Xpeng