
For to år siden var cirka 70 % af elbilejerne 50 år eller derover, og knap 85 % af dem var mænd. Det er med andre ord dem, der var firstmovers på det danske elbilmarked.
Det betyder også, at de allerede har opbygget en ganske solid erfaring med at lade ved de offentlige ladestandere. For det kan godt drille, det dér med at få strøm på bilen.
Er det tilfældet, er det ofte de ældre bilister, der står klar med gode råd, viser en analyse, som A&B Analyse har lavet for Energi Fyn i oktober 2025
– Det ser ud til, at det især er yngre elbilister på 18-34 år, der har haft brug for hjælp fra enten ladeoperatøren eller andre bilister. Både når de lader på farten og derhjemme. Analysen fortæller også, at en stor del af dem har følt det som en omvæltning at få elbil. Men netop dette kan være årsagen til, at den yngre gruppe svarer, at de også selv har hjulpet venner og bekendte. Det er især en tendens, når det kommer til hjemmeopladning, fortæller Christian Drejer, kommerciel direktør hos Energi Fyn.
41% har haft brug for hjælp
Analysen viser desuden, at godt og vel 4 ud af 10 får brug for hjælp til opladningen enten på farten eller derhjemme, når de får en elbil. Og det behov taler ind i en højst aktuel beslutning i forbindelse med serviceaftaler.
– Lige nu står mange elbilister med overvejelser om, hvorvidt de vil fortsætte med en serviceaftale til deres ladeløsning, fortæller Christian Drejer.
Det skyldes, at elafgiften bliver sænket fra de nuværende 90 øre/kwh til 1 øre/kwh (inkl. moms) den 1. januar 2026. Serviceaftalen har været en forudsætning for at kunne få den såkaldte refusion af elafgiften ved opladninger, men den refusion bortfalder automatisk til årsskiftet, hvor elafgiften sænkes for alle.
– Resultaterne i vores analyse indikerer, at serviceaftalen stadig er meget aktuel for elbilejerne. Det har især været refusionen, der har været fokus på indtil nu, men for eksempel indeholder ServicePlus, der er den ene af Energi Fyns to serviceaftaler, adgang til døgnbemandet, dansk support, og det er en klar fordel at have eksperterne lige ved hånden. Så kan du altid få hjælp, hvis opladningen driller, uden at skulle spejde efter 65-årige mænd eller erfarne, unge elbilister i dit boligområde, påpeger Christian Drejer.
Kilde: Energi Fyn
Det er en mand på 65 år, du skal spørge om hjælp ved ladestanderen
4.1

