
De fleste forbinder ikke overraskende elbiler med højspændingsbatterier. Men de elektriske køretøjer har også brug for de klassiske 12 volts batterier.
De batterier sørger for alt fra dørlåse til alarmer og alt muligt andet, som findes i biler. Og der kommer stadig mere el-udstyr til. Fx er el-indstillelige ratstammer er ved at blive mere almindelige.
For slet ikke at tale om de såkaldte OTA’er, altså trådløse opdateringer (Over The Air), som i mange tilfælde finder sted, mens det store batteri er slukket.
Derfor skal elbiler have pålidelige 12V-batterier med større kapacitet, som kan håndtere konstante opladnings- og afladningscyklusser.
– Et uegnet batteri kan måske ikke klare bilens energibehov og dermed forårsage tidlige havarier. Det er derfor vigtigt, at originalbatteriet erstattes af et produkt, som opfylder de samme krav, siger Manuel Hammermann, Senior Specialist Technical Support and Services fra Clarios, producenten af Varta-batterier.
AGM xEV-batterier er udviklet specielt til elkøretøjer og opfylder kravene fra OEM-producenter. Med varemærket Varta er Clarios verdens førende batteriproducent og den største leverandør af originaludstyr til alle store bil- og erhvervskøretøjsmærker som Mercedes-Benz, Volkswagen Group og BMW. Seks ud af ti nye køretøjer i Europa er udstyret med et Clarios-batteri.
– 12V-batterier bliver en reservedel for elbiler nogenlunde som tidligere. De vil også kunne skiftes på selvstændige værksteder. 12V-batteriet er en komponent, som har betydning for sikkerheden i køretøjet. På grund af markedets hurtige udvikling og vækst ændres forudsætningerne konstant, og værkstederne skal uddannes til at kunne servicere elbiler og vælge det rigtige batteri, siger Manuel Hammermann.
Kilde: