Norge er elbilens land, og derfor giver det god mening at kigge lidt til vores nordiske brødre, når det gælder udbredelsen af elbiler. Det er gået stærkt, men nu tager det lidt af. Salget er ikke gået i stå, men trods alt gået tilbage i forhold til tidligere år. Det kan være svært at gennemskue alle begrundelser, men blandt de norske forklaringer er blandt andet manglende udbygning af lade-infrastrukturen, ikke mindst i de lidt mere tyndt befolkede områder.
Og det skal man tage ved lære af her i landet, mener man hos Tekniq Arbejdsgiverne.
Foreløbig har regeringen valgt at implementere nogle meget lempelige regler på området, og samtidig foregår der mange steder ikke en lokal planlægning, som sikrer offentlige ladestandere. Det betyder, at der kan være langt til nærmeste offentlige opladningsmulighed – og der er ikke for alvor udsigt til, at det bliver forbedret de kommende år.
– Det er ikke godt nok, hvis danskerne i stigende grad skal overbevises om fornuften i at investere i en elbil. Og hvis vi vil gøre os håb om at leve op til regeringens egne planer om at reducere CO2-udledningen med 70 procent, er det nødvendigt at sætte turbo på elektrificeringen af vejtransporten, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i Tekniq Arbejdsgiverne.
– Med de norske erfaringer in mente er der med andre ord god grund til, at den danske regering hæver ambitionsniveauet og sætter yderligere gang i opstillingen af ladestandere. Ellers kan vi om få år meget vel stå i præcis den samme situation som i Norge på et tidspunkt, hvor det ellers er bydende nødvendigt, at vi gør alt for at fremme den grønne omstilling, siger Simon O. Rasmussen.