Har du fået karakter på nettet? Hvis du har, er du langt fra alene, for i takt med at flere og flere virksomheder er på nettet, bliver de også i stadig højere grad vurderet og anmeldt af brugerne.
At blive anmeldt af brugere er velkendt i mange brancher. I øjeblikket spreder den kultur sig inden for installationsbranchen, hvor cirka 30 procent har oplevet at blive anmeldt på sider som Trustpilot, facebook eller siden anmaeld-haandvaerker.dk, viser en undersøgelse fra brancheorganisationen Tekniq, der repræsenterer de danske installationsvirksomheder.
Samtidig vil anmeldelserne blive brugt i stigende grad, før man hyrer en håndværker.
– Det understreger, hvor vigtigt det er, at forventningsafstemningen mellem installatør og kunde er på plads, før arbejdet går i gang, så man undgår at selv mindre uoverensstemmelser ender som en dårlig anmeldelse på nettet, siger Henrik Carøe Gjellebøl, der er udviklingschef hos Tekniq.
Karaktergivningen er en udvikling, som man må finde sig i og forsøge at håndtere. For ifølge Trine-Maria Kristensen, der er selvstændig rådgiver og ekspert i brugen af sociale medier, vil endnu flere virksomheder formentlig opleve at få karakterer på nettet de kommende år.
– Internettet er blevet socialt, og vi stopper ikke med at kommunikere på nettet, så antallet af online-anmeldelser og kommentarer vil stige yderligere.
Hun vurderer, at når det endnu ”kun” er en tredjedel af installatørerne, der er blevet anmeldt af kunderne på nettet, så skyldes det, at der endnu ikke er én stor spiller, som har sat sig på markedet for anmeldelser af håndværkerfirmaer.
– Trustpilot forsøger at få fat i markedet, men bliver ikke taget seriøst af alle. Det skyldes blandt andet afsløringer i pressen om, at man kan betale for at få slettet dårlige anmeldelser. Det er dog en god idé at holde øje med udviklingen, for hvis det lykkedes en onlinevirksomhed at skabe dét site, alle besøger, inden de ringer efter håndværkerhjælp, så bliver gode kundeanmeldelser pludselig et meget vigtigt konkurrenceparameter, konstaterer Trine Maria-Kristensen.
Kilde: Tekniq