
67.000 virksomheder vil få en venlig påmindelse fra Motorstyrelsen. Det gælder brugen af varebiler på gule plader, som alle tilsyneladende enten ikke har forstået – eller bare er ligeglade med.
I hvert fald må styrelsen hvert år behandle 200 sager om forkert brug – og det kan i sidste ende være en dyr spøg ikke at overholde reglerne. Straffen er nemlig ikke bare en bøde på et par tusind kroner.
Nej, det kan i værste fald blive betaling af privatbenyttelsesafgift op til tre år tilbage i tid. Det er ikke hele afgiften på bilen, trods alt, men kan da alligevel komme op på den gode side af 15.000 kr.
– Vores kontroller viser, at mange virksomheder ikke overholder reglerne for brug af varebiler. Derfor iværksætter vi nu en målrettet indsats til virksomhederne med et vejledningsmateriale om, hvad der er erhvervsmæssig og privat kørsel, siger underdirektør Claus Holm fra Motorstyrelsen.
Og udgangspunktet er ret enkelt. En bil på gule plader må ikke benyttes til privat brug. Men hvad er egentligt privat brug. Ja, det kommer lidt an på situationen. For mens det er tilladt at hente sig lidt froost i arbejdstiden i den gulpladede bil, er det fx et no-go at bringe/hente børn i den selvsamme bil.
Det er virksomheden, der har ansvaret for, hvordan dens varebiler bliver brugt, og derfor er det også virksomheden, der skal betale, hvis reglerne bliver overtrådt. Af den grund opfordrer Motorstyrelsen virksomhederne til at informere deres ansatte om reglerne.
– Der er ingen tvivl om, at der er et stort behov for at styrke regelefterlevelsen på området, og det gør vi ved både at vejlede og kontrollere. Vores vejledningsindsats bliver fulgt op af kontroller, hvor vores kontrolmedarbejdere i samarbejde med politiet blandt andet vinker varebiler ind til siden for at tjekke, om reglerne bliver overholdt, siger Claus Holm.
Hvis man har brug for at anvende arbejdsbilen til privat brug nogle få gange om året, kan man købe såkaldte dagsbeviser. Men kun op til 20 sådanne beviser om året til den samme bil. Er der brug for mere privatkørsel, må man til lommerne og betale afgiften, og bilen bliver udstyret papegøjeplader.
Motorstyrelsen vil fremover sende en vejledning hvert halve år til de virksomheder, der har anskaffet sig en varebil indenfor det seneste halve år. Det skal være med til at sikre, at alle er orienteret om reglerne.
Ingen man kaster konen ud af bilen og lader børnene stå og fryse ved institutionerne, er det dog værd lige at kigge på bilen og reglerne for brug af den bestemte type bil. Der er nemlig forskel på reglerne alt efter om det er en mandskabsvogn, en specialindrettet bil (typisk håndværkerbiler) eller blot en bil på gule plader.
Reglerne for brug af bil på gule plader
Kilde: Motorstyrelsen