
Daglige indkøb kan være både dyre og tidsrøvende for installatørvirksomheder. Alternativet kan være at benytte sig af indkøbssystemer, bl.a. det relativt nye ProSave. Det gjorde man hos Byggefirmaet Dahl A/S, der har knapt 200 ansatte og en omsætning på små 500 mio. kr.
Og det har været en god investering. Cirka tre måneder efter man begyndte at bruge systemet, er det allerede tjent hjem.
Allan Gullaksen og projektleder Jens Christian Møller fra Dahl besluttede at gå til udfordringen som en ”digital rejse”. En udviklingsproces, der tillod, at de kunne navigere i takt med, at erfaringer, inspiration og den digitale modenhed tog form. De besluttede også, at første indsatsområde skulle være materialeindkøb. Det betyder meget økonomisk, og de kunne se, at mange montører ringede bestillingerne ind til grossisterne eller kørte i butikker. Det koster en masse tid.
– Den økonomiske del af rejsen gik som planlagt. Systemet gør det lettere at holde styr på de konstant skiftende priser, og det er en klar gevinst, at materialeindkøb nu følger samme proces uanset grossist, fortæller Jens Christian Møller.
Montørernes indkøbsvaner er dog svære at ændre. I en travl hverdag gør folk som de plejer. Det blev derfor besluttet, at ProSave skulle lave en variant af deres mobilapp, så den optræder som Dahls egen app – komplet med ikoner, logo mv. Det kunne gøres meget billigt, for motoren nedenunder er stadig ProSave.
– Det er vigtigt, at vi viser medarbejderne, at vi vil det her, så de tager værktøjerne til sig. Ellers opnår vi ikke gevinsterne, forklarer Jens Christian Møller. Han sammenligner appens visuelle udtryk med Dahls biler og medarbejdernes tøj, der også har logo på.
– Appen er et glimrende sted at vedligeholde vores brand, også eksternt, når medarbejderne samarbejder med andre ude på pladserne, uddyber han.