
Ligesom de fleste i dag har strøm. der er dyrere i kogespidsen, vil det også være tilfældet med strøm i ladestanderne.
Det sker efter Eon Drive Infrastructure har indledt et forsøg med dynamisk prissætning på 53 ladestandere i hovedstadsområdet.
Idéen med dynamisk prissætning er, at omkostningerne ved opladning ændrer sig baseret på ting som efterspørgsel, elpriser og lokal brug. Dermed kan opladning f.eks. være billigere om natten, når efterspørgslen på strøm er lav, eller i perioder, hvor kraftig blæst sætter gang i vindmøllerne og får elprisen til at falde.
– Dynamisk prissætning kan give betydelige besparelser for dem, der ønsker at tilpasse sig døgnets svingende elpriser. Mange med private ladestandere har på den baggrund længe kunne sparet penge ved at lade om natten, så vi er glade for, at det samme nu bliver muligt ved brug af offentligt tilgængelige ladestandere, siger Anders Krag, som er administrerende direktør for Eon Drive Infrastructure i Danmark.
Hidtil har dynamisk prissætning været ukendt på det europæiske marked for offentlige ladestandere, men nu er forsøget sat i gang i København
Og det handler langtfra bare om, at nogle elbilister kan få billigere opladning. Med et hastigt stigende antal offentligere ladere, kommer der også et øget pres.
– Med rabatterne motiverer vi elbilisterne til at lade op uden for myldretiden, hvilket hjælper med at fordele udnyttelsen af opladerne mere jævnt over dagen. Det kan få stor betydning i en tid, hvor kapaciteten har svært ved at følge med efterspørgslen, siger Anders Krag.
En anden fordel handler om miljø. Eon Drive Infrastructure’s ladestandere leverer kun strøm baseret på vedvarende energikilder, men grøn strøm er på visse tidspunkter en mangelvare. Det kan dynamisk prissætning påvirke positivt.
– De analyser, vi har lavet indtil nu, viser, at dynamisk prissætning påvirker folks opladningsvaner. Hvis vores model bliver et generelt tilbud fra alle, hvilket jeg håber sker, vil det give en mere balanceret brug af elektricitet i netværket, og det gør det muligt at bruge mere grøn energi generelt, siger Anders Krag.
Testen af dynamiske priser på strøm til elbiler fortsætter i første omgang til årets udgang.
Kilde: Eon Drive Infrastructure