
Brint som følge af PtX er spået en stor fremtid til bl.a. fly, skibe og tung transport, men det er omkostningsfuldt at komme så langt.
Men måske er der en anden mulighed, nemlig at producere brinten på havet, og sejle det ind. Det skal projektet ’Hydrogen Bunkering Integration in Offshore Wind’
– Vindmøllerne producerer strøm, som enten sendes til land i strømkabler eller skal omdannes til brint, som skal pumpes til land. Begge dele fører til et konverteringstab og en betydelig udgift, fordi både kabler og rør er dyre; særligt til havmølleparker på store dybder langt fra land, siger Mohsen Soltani, Associate Professor og leder af Offshore Renewable Energy-afdelingen på Aalborg Universitet:
– Kan man i stedet omdanne den grønne strøm til brint eller andet brændstof, som skibet skal bruge, direkte ved møllen, så er det langt mere praktisk for skibene og langt bedre udnyttelse af energien, siger han.
Før man kan komme så langt, er der en række udfordringer, som skal undersøges. Det allerførste er, om det er teknisk muligt for vindmølleskibe – de såkaldte SOV’er – at blive i parken og bunkre direkte fra vindmøllen. ESVAGT, som er markedsleder på SOV’er i Europa, deltager med stor interesse i projektet:
For det er ikke så lige til, påpeger John Laustsen, Project Director i ESVAGT
– Potentialet er helt oplagt, men der er rigtig mange ubekendte, vi skal blive klogere på. Hvordan håndterer vi brinten, når vi skal bunkre? Hvordan tryksætter vi den? Hvad stiller vi op med, at brintens energitæthed er 1/8 af den, vi er vant til? Der er rigtig mange praktiske spørgsmål, vi skal have svar på. Men det er jo det, der gør det spændende at være med, hvor innovationen brydes, siger han.
Sådan ser man også det hos anden projektpartner, Hytor. Salgschef Martin Løkkegaard Andersen har ikke fået et nyt produkt ud af projektet endnu.
– Vi skal være med, hvor det sner. Den grønne omstilling handler i høj grad om at asfaltere vejen, mens vi kører på den, og derfor er vi også nødt til at investere i at blive klogere sammen med de andre partnere. Den læring og viden, vi får sammen, er af stor værdi, siger han.
Mens både Hytor og ESVAGT således sejler i ukendt farvand, er det anderledes for NOV, der også er partner i projektet.
Her kan man så at sige hive brugbare produkter direkte ned fra hylderne.
– Vi kommer med 25 års erfaring fra offshorebranchen, hvor vi har leveret fleksible rør og lastesystemer til rørføringer til olie- og gasindustrien, siger Kim Steen Olsen, Project Manager:
– Vi vil gerne være en del af fremtidens ændrede energimarked, og særligt hydrogenmarkedet, som vil udvikle sig voldsomt de kommende år. Derfor har det været godt for os at være med i et innovationsprojekt, som har vist, at vores produkter og teknologi en-til-en kan overføres til en ny branche. Det er der virkelig mange perspektiver i for os i form af nye markeder og nye ben at stå på, og det har innovationsprojektet bidraget væsentligt til, siger han.
Lige nu går tankerne om, hvordan SOV´erne kan arbejde i havvindmølleparkerne, men egentligt rækker tankerne videre end det. For hvis det er muligt, ville det at være at gå over åen efter vand at sejle brinten ind til land, for derefter at pumpe den over på skibe igen.
I stedet kunne tanken være, at oceangående skibe sejler direkte til vindmøller og tanke.
– 70 procent af jordkloden er dækket af vand, og skal vi nå i mål med den grønne omstilling, så skal en del af pladsen bruges til havmølleparker og produktion af grøn vindenergi. Kan vi undgå de lange og dyre kabelføringer ved at bruge strømmen direkte ved møllen, så vil vi både undgå transmissionstab og kunne gøre mere skibstransport emissionsfri, siger Mohsen Soltani.
Kilde: Energy Cluster Denmark