Brugen af AI bliver mere og mere udbredt hos mange virksomheder, men det lykkedes i alt for så tilfælde at høste de gevinster, som det kunne føre med sig.
Årsagen er, at de enkelte medarbejdere bliver overladt til sig selv, når det handler om at lære at bruge AI rigtigt. Det går ud over vækst, produktivitet, kvalitet og medarbejdertilfredshed – og i sidste ende går AI i glemmebogen.
Det viser en omfattende analyse fra Boston Consulting Group, hvor man har spurgt 13.000 medarbejdere i forskellige virksomheder.
– De medarbejdere, der benytter sig af kunstig intelligens, mærker en markant positiv forskel i deres hverdag. Desværre har alt for mange virksomheder en do-it-yourself tilgang til AI, hvor det er medarbejdernes eget ansvar at blive bedre til de forskellige værktøjer. Det skaber et kæmpe effektivitetshul, da man slet ikke udnytter potentialet godt nok, siger Bent Dalager, partner for NewTech i KPMG og forperson for IT-Branchens policy board for NewTech.
Der er ellers nok at hente i brugen af AI. Modtagerne en medarbejder AI-træning, løfter vedkommende produktiviteten med op til 22%, øger kvaliteten af deres arbejde med 40% samtidig med at medarbejdertilfredsheden stiger med 43%, viser tal fra KPMG.
Bent Dalager oplever, at AI-løsningerne hurtigt kommer i luften ude i virksomheder, men at de efterfølgende bliver anvendt i forbløffende lav grad. Ofte fordi man antager, at bare adgangen til en AI-løsning er nok til at få folk i gang. Men man sætter ikke tid af til systematisk at få integreret selve brugen af kunstig intelligens i hverdagen, og derfor ser man typisk også en faldende brug af systemerne over tid.
– Medarbejdere har for travlt i hverdagen til at tage sig tid til at tage AI rigtigt i brug. De venter lige til næste uge, hvor de tror, der er mere tid til at sætte sig ind i det, og når næste uge kommer, skydes det til næste måned for derefter reelt at gå i glemmebogen, påpeger han.
For at få den bedste effekt ud af sine løsninger, foreslår Bent Dalager, at man sætter implementeringen i system ved at:
Give fri adgang til AI-løsninger. Etabler og tilbyd en eller flere sikre AI-løsninger, så ledelsen viser, at det er helt i orden, ja forventet, at medarbejderne bruger kunstig intelligens i hverdagen.
Sørge for AI-uddannelse. Sørge for uddannelse af medarbejderen i brugen af løsningen og i de retningslinjer, som virksomheden har etableret angående brugen af AI.
Analysere ens arbejdsopgaver. Medarbejderen identificerer, hvad det daglige arbejde egentlig består i. Hvor meget tid går der på at finde information frem? Hvad er det for information? Hvor meget af dagen går på at bearbejde information? Alle disse opgavetyper er oplagte at anvende AI til.
Gøre AI til dagligdag. Udvælg en eller to af de mest oplagte opgaver og brug konsekvent kunstig intelligens til at løse dem hver eneste dag i mindst tre måneder.
Dele og bruge ens erfaringer. Etablere brugergrupper på tværs af organisationen, så man deler erfaringer og tips med hinanden ligesom den enkelte medarbejder skal føre logbog over de frem- eller tilbageskridt som sker, samt hvor meget produktivitet, kvalitet og arbejdsglæden øges.
Kilde: IT-Branchen