
Indenfor en overskuelig tid vil der blive lanceret flere og flere elbiler herhjemme, der er udstyret med den såkaldte V2G-teknoligi.
Forkortelsen dækker over “vehicle to grid”, og betyder, at elbilen kan sende strøm tilbage til husstanden. Dermed kan elbilen reelt fungerer som et batteri, hvor man kan trække på strømmen lagret i bilen i de perioder, hvor elprisen er høj.
Optimalt set kan man forestille sig, at man lader bilen op om natten, hvor strømmen ofte er billigst, og trækker på batteriet i de timer, typisk omring kogespidsen, hvor prisen går i top. Det gælder både selve elprisen, men efter nytår vil også transportprisen blive fastsat efter tid på døgnet, således at den er højest i selvsamme periode, hvor elprisen også er oppe på den store klinge.
Særligt interessant er det naturligvis på de bilmodeller, der har en kombination mellem et stort batteri og lille forbrug, så man ikke i sin iver efter at spare på strømmen, suger bilen helt tør.
De største bilbatterier på det danske marked ligger omkring de 100 KWh timer i dag. Det er i realiteten nok til at dække strømforbruget i en almindelige bolig med et gennemsnitsforbrug i flere dage. I gennemsnit bruger en familie cirka 4.000 KWh om året. Det er kun lige omkring 10-11 KWh om dagen.
Selvom gennemsnittet dækker over store udsving sommer og vinter, og elbiler har en markant kortere rækkevidde i lave temperaturer, er det en teknologi, som reelt kan spille ind på, hvordan elforbruget fordeler sig, hvis mange vælger en bil med V2G – og anvender det.
Hos Danske Bilimportører tror man ligeledes, at teknikken vil få betydning på sigt.
Der vil være store klimagevinster i, at mange husstande vil få deres eget husstandsbatteri via deres elbil. Når der er et overskud af grøn energi i nettet vil man kunne lager det i elbilerne, og når strømmen er mindre grøn vil man kunne bruge strømmen fra bilen i stedet for elnettet – fx hvis der i Danmark i en periode er overskyet og vindstille, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Kilde: De Danske Bilimportører