Digitale ladestandere bliver nøglekomponent i det intelligente elnet

ABB’s ladestandere til elbiler fungerer som Internet of Things-enheder, der kan være en genvej til en billigere grøn omstilling.

En ladestander fra ABB er meget mere end en kasse, der flytter strøm fra A til B. Takket være en høj grad af digitalisering, der gør standerne i stand til online at kommunikere med elbiler, operatør, leverandør og endda bagvedliggende Energy Management-systemer, bliver de en afgørende komponent i omstillingen til et intelligent elnet – det såkaldte smart grid

– Vi kan bruge vores intelligente ladestandere til på en bedre og mere smart måde at skrue op og ned for kapaciteten i nettet afhængigt af udbud og efterspørgsel, siger Lasse Altmann, Business Developer hos ABB.

Fire kommunikationslinjer
Grundlæggende er der fire kommunikationslinjer ud af ABB’s ladestandere. Der er kommunikationen til elbilen under opladningen, der er kommunikationen tilbage til operatørens backend-system og der er kommunikationslinjen tilbage til ABB eller tilsvarende leverandører, hvorigennem der kan laves fjerndiagnosticering og forebyggende vedligehold.

Men der er også en fjerde kommunikationslinje, som på sigt kan vise sig som den vigtigste på vejen mod at opbygge et fleksibelt, intelligent energisystem. ABB’s ladestandere kan nemlig også kommunikere med det bagvedliggende Energy Mangement-system, der styrer energiforsyningen i den pågældende bygning, i det pågældende område eller endog i den pågældende kommune.

Brug for et intelligent elnet
Dermed kan ladestanderen indgå på lige fod med eksempelvis varmepumper, solceller og andre energiforbrugende eller –producerende enheder i det pågældende net, som man kan skrue op og ned for afhængigt af behov – for eksempel hvis strømmen er dyr, og det derfor giver mening at skrue ned for ladestanderens kapacitet i et givent tidsrum.

– Den fleksibilitet bliver sindssygt vigtig i fremtiden i takt med, at der kommer flere elbiler på vejene, fortæller Lasse Altmann.

I en nylig rapport “Elbilerne kommer” anslår Dansk Energi således, at hvis der skal køre én million elbiler på de danske veje i 2030, vil det kræve investeringer i elnettet på op til 48 milliarder kroner for at opretholde samme leveringssikkerhed som i dag. Via smarte løsninger kan investeringerne dog reduceres til 32 milliarder kroner.

– Vi kan ikke bare blindt tilføje elbiler til nettet uden tilsvarende at ofre penge på at opgradere elnettet. Men ved intelligent at flytte strømmen rundt i systemet kan samfundet spare rigtig mange penge, slutter Lasse Altmann.

SÅDAN KOMMUNIKERER LADESTANDEREN MED OMVERDENEN

  1. Kommunikation til elbilen
    Under hele opladningen kommunikerer standeren med elbilen af hensyn til sikkerhed og ladeeffekt.

  2. Kommunikation til operatøren
    Via internettet kommunikerer ladestanderen med operatørens backend-system og leverer alle de data, der er nødvendige for at opbygge en forretning rundt om laderen.
  3. Kommunikation til leverandøren
    Via online kommunikation er det muligt for leverandøren af standerteknologien at kigge digitalt ind i laderen og udføre fjerndiagnosticering og forebyggende vedligehold.
  4. Kommunikation til Energy Management-systemer
    Ladestanderen kan kommunikere med en lang række Energy Management-systemer via standardiserede kommunikationsprotokoller.