Billadere stiller nye krav til sikkerheden i eltavlen

El-Bil

Mere end hver tredje nye bil fra marts i år var en elbil. Det er godt for den grønne omstilling, men de mange ladestandere udfordrer sikkerheden, hvis eltavlen ikke er up to date. Sådan lyder meldingen fra power management-virksomheden Eaton.

Der kører nu 127.000 elbiler på de danske veje. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik i marts 2023. Selvom der stadig er et stykke op til regeringens ambitioner om 1.000.000 elbiler i 2030, tyder alt på, at udviklingen er ved at tage fart.

Men de mange nye ladestandere stiller ifølge Steffen Andrè Skurdal, nordisk Field Product Manager hos Eaton, nye krav til teknologien i vores fejlstrømsafbrydere.

Han opfordrer danske el-installatører til at sikre, at sikkerheden i eltavlen følger med, når elbilen flytter ind.

”Fejlstrømsafbryderen er vores nødbremse mod stød og brand, hvis der opstår elektriske fejl i installationen. Derfor er det afgørende, at den følger med den teknologiske udvikling, så den beskytter os mod livsfarlige elektriske stød. I dag ser vi desværre, at eltavlerne ikke altid følger med udviklingen i installationerne, fx når elbilerne skal lades op på villavejen,” siger Steffen Andrè Skurdal fra Eaton.

Han påpeger, at selvom det er forbrugernes ansvar at have styr på sikkerhedsreglerne, er det ofte et område, som ikke har forbrugerens fokus, og derfor mener Steffen Andrè Skurdal at el-installatøren proaktivt bør rådgive sine kunder om den mest sikre løsning.

”Som forbruger eller repræsentant for en boligforening stiller man i realiteten sjældent spørgsmål til montering af sådanne løsninger. Man forventer, at installationen virker som den skal, og at sikkerheden er i orden, så snart den er færdigmonteret. Det er derfor helt afgørende, at installatørerne tager kontrol over udstyret og sætter sikkerheden øverst på dagsordenen,” lyder det fra Steffen Andrè Skurdal.

Skift fra A til B
Selvom der ifølge europæisk standard er krav om, at nye ladestandere forsynes med en fejlstrømsafbryder type B, er det fortsat blot en anbefaling i den danske installationsbekendtgørelse – med mindre ladeboksen har indbygget DC- fejlstrømsdetektering. Derudover er det et krav, at den autoriserede elinstallatør installerer ladestanderen eller opsætter en ekstra sikringsgruppe i eltavlen.

Desværre er installationer med den almindelige type A-afbryder stadig mest udbredt i Danmark – også de steder, hvor der er ladestandere. Ifølge Steffen Andrè Skurdal kan dette skyldes:

  • At ladestanderen er installeret før bekendtgørelsen i 2019, hvor almindelig RCD type A stadig var tilstrækkeligt
  • At installatøren ved opsætning af ladestanderen ikke har været godt nok bekendt med installationsbekendtgørelsen
  • Folk oplader elbilen via en almindelig stikkontakt – den såkaldte mormorlader
  • At ladestanderen er en ældre model uden indbygget DC-filter eller fejlstrømsafbryder

”Vi oplever i dag, at RCD type A, også kendt som HPFI afbryderen, ikke yder tilstrækkelig beskyttelse i de nye grønne installationer som fx ladestandere til elbiler, varmepumper og solceller. De er nemlig bygget med trefasede ensretter, hvor der er øget risiko for DC-fejl og lækagestrøm, fx mens elbilen oplades. Og er eltavlen kun sat op med type A-sikring, udgør den en sikkerhedsrisiko, der kan føre til elektrisk stød eller i værste fald brand,” siger Steffen Andrè Skurdal.

Selvom det endnu ikke er et lovkrav i Danmark, er det hans klare anbefaling at skifte den tradionelle type A-sikring ud med en type B eller som minimum en type A med DC-filter.

”Her fungerer en type B fejlstrømsafbryder bedre. Den er designet til at slå fra, så snart der sker en jordfejl i det elektriske system. Dermed giver den en bedre allround sikkerhed,” siger Steffen Andrè Skurdal.

[Faktaboks]:

Fejlstrømsafbryderens grønne ABC

  • Type A yder beskyttelse til standardapparater og elektriske produkter, men er ofte ikke tilstrækkelige til energieffektive el-apparater med frekvensomformere/ensrettere.
  • Type F yder beskyttelse til energieffektive el-apparater og kan registrere elektriske udsving på op til 1 kHz.
  • Type B yder beskyttelse til mere komplekse grønne el-apparater som fx ladestandere, solcelleanlæg eller varmepumper.

 

Kilde: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=45288