Det er brintudgaverne og ikke batteriversionerne, som bliver fremtidens elbiler. Det mener i hvert fald en stor del af cheferne inden for bilverdenen i en stor undersøgelse, som KPMG foretager hvert år. Baggrunden for den noget kølige tilgang til batteri-bilerne er kombinationen af en for dårlig infrastruktur med for få opladningspladser sammenholdt med for lang opladningstid.
Udfordringen for batteribilerne er opladningstiden sammenholdt med rækkevidden, altså forholdet mellem landeren og batteriet.
En reel rækkevidde på de 7-800 km, som en brintbil let ville få, og som kun kræver et par minutters optankning, vil kræve et batteri, der er langt større end selv nogle af de modeller, der ligger nogle år ude i fremtiden, har.
Og det vil igen kræve opladere, der er væsentligt større end selv de 350 kW-ladere, der er på vej i det tyske. Alternativt skal der komme helt anderledes, endnu ikke udviklede, opladningsformer.
Dette evige kapløb vil gøre, at brintbiler suser forbi batteribilerne som den foretrukne elbil, lyder vurderingerne fra chefgangene. For ingen er i tvivl om, at elbilerne kommer. Benzin-modellerne vil stadig være på vejene, ofte i form af hybrid-varianter, mens dieselmotoren anses for at være død.
Mest af alt, fordi det i den kommende tid, ifølge en stor del af cheferne, i stigende grad vil blive socialt uacceptabelt at tøffe rundt i en dieselbil.