De nye krav omkring udbygning af ladestationer ved både nybyggeri og renoveringsopgaver, kan blive dyre, hvis løsningen er at købe flere ampere fra forsyningsselskabet. Hvis man blot sætter de krævede ladestationer op, kan det knibe med kapaciteten til at dække både opladningen af elbiler og strøm til bygningen.
Vejen frem er, ifølge Schneider Electric, at udbytte den kapacitet, der allerede er til rådighed. Et af Schneider Electrics specialer er netop ladestationer og intelligent styring. Virksomheden tilbyder et komplet sortiment af produkter og løsninger under navnet EVlink, som henvender sig til både private ejere af elbiler samt til virksomheder og andre ejendomme med behov for større, professionelt drevede anlæg.
EVlink Load Management System (LMS) er en styringsløsning, som fordeler den eksisterende, elektriske kapacitet intelligent ud fra en række brugerdefinerede parametre. Det er relevant, fordi det voksende antal elbiler i fremtiden vil kræve mere strøm fra de bygninger, de holder parkeret og skal lades op ved.
I teorien kan et stort forbrug af strøm til ladestationer uden for en bygning føre til problemer, hvis der ikke samlet er strøm nok til både at drive bygningens vitale funktioner og samtidig oplade samtlige elbiler.
– I takt med at antallet af elbiler vokser, vokser behovet for sammenhængende, gennemtænkte og fremtidssikre løsninger. Og for bygherrer og deres rådgivere er intelligent styring et meget attraktivt alternativ til at købe mere strøm. Det kan betale sig at tænke intelligens ind i projekterne nu, siger Henrik Pedersen, produktchef for EVlink hos Schneider Electric.