Selvom den økonomiske krise er slut og der er mange penge i omløb, har forbrugeradfærden bevæget sig væk fra køb-og-smid-væk-mentaliteten. I stedet investerer vi i smukt og tidløst designinteriør til vores hjem.
– Før den økonomiske krise havde folk slet ikke samme omtanke, når de købte indbo. Tendensen var køb-og-smid-væk. Men i løbet af krisen blev der skabt en bæredygtig bevidsthed om kun at købe det nødvendige. Selvom forbrugertilliden og økonomien nu er vendt, holder forbrugerne fast i denne mentalitet. Det er den primære årsag til, at de vælger designerprodukter til hjemmet. Eksempelvis lamper, der holder fysisk og designmæssigt i mange år. Vi har lært af krisen, understreger trendforsker Mads Arlien-Søborg.
– Jeg er ofte tilknyttet som designkonsulent hos nogle af de større designerlampeproducenter. Her er erfaringen gennemgående – salget af designerlamper er boomet, i særdeleshed det seneste halve år, fastslår han.