Debatten om antal bilopladere og elnettets kapacitet er stadig i gang, men måske står løsningen allerede nede i Prag. Her er nemlig en lader fra israelske Chakratec, der er opbygget omkring svinghjulsteknologien, og det giver helt nye muligheder – og en enkelt udfordring.
Chakratec kalder sin løsning for “Kinetic Power Booster”, og selve fundamentet er et mekanisk svinghjul monteret i en vakuumbeholder. Systemet fungerer ved, at det så at sige absorberer overskydende elektricitet fra lysnettet i forbindelse med afbalancering af nettet. Hver opladningsforstærker har en kapacitet på 3 kWh og kan tilsluttes et større system.
Elektricitet accelererer svinghjulet, og energi spares som kinetisk energi – og konverteres derefter tilbage til elektricitet, når en bil skal oplades. Det fine er, at en elbil kan oplades cirka dobbelt så hurtigt i forhold til, hvad nettet normalvis kan præstere. Det vil sige, at man kan få en ganske hurtig opladning, selv steder, hvor det lokale elnet har lav kapacitet.
Og sammenlignet med for eksempel opladere, der bruger batterier som mellemlager, skal det ifølge det israelske firma være mere miljøvenligt, da det ikke kræver for eksempel kemikalier. Derudover bør de have en levetid på 20 år.
Det lyder som en genistreg – men hov, er der slet ingen ulemper ved teknologien? Jo da. I Prag er opladeren på 100 kW. Hver gang en bil har ladet op, skal svinghjulet jo op i fart igen, før den er klar til næste bil. Og det tager lidt – faktisk hele 45 minutter. Så træerne voksede kun halvt op til himlen.
Kilde: NyTeknik