Seks ud af de ti svenske virksomheder med den højeste værdi på børsen, har indført klimaregler i forhold til valg af firmabil, og to til fra listen er på vej med nogle lignende regler. Idéen er at få skiftet flåden om til el- eller plug-in biler. Reglerne gælder fra kælder til kvist, så nogle af topcheferne må også se sig om efter en ny bil, når den nuværende står til udskiftning.
Blandt de seks er Ericsson, hvor 98 procent af nye biler i 2019 enten var el eller plug-in biler, og den tidligere så foretrukne dieselbil er på vej helt ud.
Det er forskelligt fra firma til firma, hvordan reglerne er skruet sammen.
Hos banken SEB kan man for eksempel få en dyrere bil, hvis man vælger en med et lavt CO2-udslip. Her har man også valgt at følge virkeligheden frem for nogle lidt kunstige svenske regler omkring status som miljøbil. For eksempel er nogle meget store plug-in SUV’er faktisk klassificeret som miljøbiler af den svenske stat, selvom det nok er tvivlsomt, hvor meget miljøduks der er over sådan en fætter i den virkelige verden.
Derfor er de faktisk strøget af listen over biler, de ansatte rent faktisk kan købe.
Den svenske stat har en grænse på 60 gram CO2 pr. km. Udleder en bil mindre, får man et tilskud fra staten, der stiger op til 60.000 kroner, hvis man vælger en bil, der ikke udleder noget som helst.