En ny direktør, ny strategi og markante udskiftninger i såvel medarbejderstaben som ledelsen har vendt bøtten hos den danske del af den internationale befæstigelsesproducent Fischer. Fischer, der succesfuldt har leveret til både forhandlere og direkte til byggeprojekter på flere store markeder i Europa samt USA og Asien, gik ind på det nordiske marked i 1989. Men succeserne fra udlandet kunne ikke overføres direkte til Danmark.
– Da Fischer gik ind på det danske marked, var der alt for stor tiltro til, at produkterne ville sælge sig selv og for lidt fokus på, hvilken strategi der ville fungere i Norden. Det lukrerede konkurrenterne på, hvilket var ved at tage livet af den danske afdeling af virksomheden, siger Niels Kold Nielsen, der er administrerende direktør i Fischer Nordic.
Udviklingen gik først for alvor fremad i 2018 efter udskiftningen af 40 procent af medarbejderne. Niels Kold Nielsen var selv blandt de nytilkomne. Han blev hentet ind fra konkurrenten ITW for at samle de nordiske afdelinger og effektuere den nye tilgang til markedet i virksomheden.
– Der var brug for en fornyelse af medarbejderstaben for at genopbygge tiltroen til virksomhedens strategi og for at kunne skabe forståelse for at arbejde mere i retning af samlede produktkoncepter, der klæder forhandlerne bedst muligt på, påpeger han.
For at færdiggøre sidste del af strategien, havde Fischer for nyligt internt nordisk kick-off med undervisning i virksomhedens varesortiment, tekniske setup og digitale ydelser. I 2020 forventer Fischer Danmark igen at have sorte tal på bundlinjen.