Den 1. juli er skæringdatoen for, at elnetselskaberne skal have adskilt identiteten på monopol og konkurrenceaktiviteter. Det indebærer bl.a. nyt navn, logo og telefonnumre. Og de fleste er godt i gang. Således har Energitilsynet nikket til gennemførte og planlagte navne- og logoændringer i 13 store og mellemstore netvirksomheder og har tilkendegivet over for virksomhederne, at de forelagte ændringer opfylder kravet om, at elforbrugerne tydeligt og klart skal kunne se en identitetsmæssig forskel på monopol og konkurrenceudsatte aktiviteter for virksomheder i samme koncern. De 13 netvirksomheder tegner sig for en hovedpart af landets elnetkunder.
Folketinget skærpede i juni 2017 reglerne på området og forlanger, at netselskaberne klart og tydeligt adskiller monopolopgaven fra koncernforbundne konkurrenceaktiviter ved en adskilt identitet. Det hænger sammen med, at et større antal netvirksomheder er en del af koncerner, der – ud over at drive elnettet som monopolaktivitet – også driver konkurrenceudsatte aktiviteter som f.eks. elhandelsvirksomhed.
Det overordnede formål med de nye regler om særskilt identitet er at sikre, at det står klart for elforbrugeren, at der ikke er sammenhæng mellem netvirksomhedernes aktiviteter og informationer og på den anden side vertikalt integrerede selskaber som feks. elhandelsselskaber.
Kilde: Energistyrelsen