Regeringen har lanceret det stort omtalte udspil omkring klima. Der har været en del fokus på, at vi alle snart skal til at køre i elbiler, men udspillet indeholder meget andet. Vi har samlet et lille udpluk af de reaktioner, der har været. Mange har været positive, men der er også været lidt ris hist og her.
For at blive ved bilerne, så er E.ON klar med pengekassen for at sikre en bedre elektrisk mobilitet. På det seneste har selskabets investeringer gået uden om Danmark.
– Vi har historisk investeret et trecifret millionbeløb i den danske ladeinfrastruktur, men investeringerne har været på et vågeblus de seneste par år. Vi er allerede en af de aktører, der vil investere mest i nordisk ladeinfrastruktur i de kommende år, men med denne udmelding vil fokus utvivlsomt flytte sig tilbage til Danmark, siger Tore Harritshøj, direktør for E.ON’s nordiske eMobility-forretning.
Ingeniørforeningen, IDA’s formand Thomas Damkjær Petersen har både ris og ros til udspillet.
– Klimaplanen svinger mellem kludetæppe og vision. Vi skal gøre op med slingrekursen på hele transportområdet, for Danmark skal på sigt have en fossilfri bilpark, men det kræver dog en detaljeret køreplan, hvor borgere, virksomheder og bilbranchen får klare retningslinjer. Dette kræver en meget bred politisk aftale, der sikrer, at det ikke længere bliver muligt at benytte politiske rastepladser, nødspor eller afkørsler. En sådan aftale skal være bindende.
Hos DI ser man også positivt på udspillet på transportområdet og mener, ligesom mange andre, at der mangler noget på bygningsområdet.
– Der er et stort potentiale for at energieffektivisere vores bygninger, som vi selvfølgelig også bør indfri med klimaplanen. Vi havde meget gerne set, at det var en del af udspillet, og vi vil klart opfordre til, at regeringen og resten af Folketinget i de videre forhandlinger også kommer med konkrete tiltag, som løfter energieffektiviteten i bygningerne, siger Tine Roed, direktør i DI.
Bygningernes manglende opmærksomhed i udspillet er også det, som Dansk Byggeri hæfter sig ved.
– Stort set alle initiativerne i regeringens klimaudspil er rettet mod transportsektoren og landbruget. Det er meget vigtige områder, som også står for en stor del af udledningen af drivhusgasser. Men bygningerne glimrer desværre ved at være stort set fraværende i udspillet, og det er både ærgerligt og uhensigtsmæssigt, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri, der bliver bakket op af Tekniq.
– Der er ingen, der er i tvivl om, at vi står i en alvorlig situation med hensyn til klimaet. Derfor bekymrer det os, at regeringens nye klimaudspil ikke rummer konkrete initiativer til, hvordan vi kan nedbringe CO2-udledningen i den danske bygningsmasse. I bygninger er der stadig potentiale for store besparelser til relativt få penge, siger Niels Jørgen Hansen, administrerende direktør for Tekniq.