2020 blev et rekordår for Copenhagen Light Festival. De 40 værker og 35 events og popup-belysninger er ikke bare blevet set af mange københavnere og besøgende, men også af millioner af nyhedsseere verden over. Som eksempel på populariteten har for eksempel mere end 500.000 set en video med Jesper Kongshaug (formand for Copenhagen Light Festival), der beretter om lysværkerne i Tivoli.
– Copenhagen Light Festival 2020 er gået over alt forventning og vi ser, at udlandet er glade for at se København i nyt lys. Vi er blevet vist worldwide mindst 10 steder og på nationale stationer i 16 lande i Europa. Herudover har Kina, USA og Australien også vist det på kendte stationer, der reelt udgør 250 millioner faktiske seere. Så lige nu er vi ude og vælge sponsorer og partnere, der tænker internationalt til næste års festival i februar 2021, der tegner til at blive endnu større, forklarer Jesper Kongshaug.
– København fra vandsiden er i sig selv er en særlig oplevelse. Mange værker var placeret langs byens kanaler, fordi lyset giver refleksioner i byens rene vand og værkerne ses bedre i det mere åbne rum. Havnerundfart ”Canal Tours” arrangerede en ”lysfestival-tur”, hvor kundeundersøgelser viser, at gæsterne i 2020 har fået en endnu bedre oplevelse af Copenhagen Light Festival, idet kvaliteten og mængden af lysværker på ruten er hævet i forhold til 2019, siger Mads Vestergaard Olesen, CEO Stromma Danmark.
“Vinter i Tivoli” bidrog med fem lysværker, herunder skøjtebanen med 100.000 lyspærer i loftet.
– I Tivoli tror vi på, at hele København skal løfte i flok, hvis vi skal flytte mange af de internationale turister fra den klassiske sommerperiode til vinter. Med den store opmærksomhed vi har fået internationalt, har vi taget et stort skridt i den rigtige retning, siger Annette Juhl, underdirektør i Tivoli.
Copenhagen Light Festival har, udover kanalerne, indre by og Tivoli, haft værker og events i bydelene Amager, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro, Brønshøj, Frederiksberg, Sluseholmen og Refshaleøen.