156 dollars, godt 1.000 kroner pr. kWh, var den gennemsnitlige pris på et elbilbatteri i 2019. Dermed har prisen taget et gevaldigt dyk de seneste ti år. I 2010 var prisen pr. kWh over 1.000 dollars, og ifølge en ny analyse fra analysefirmaet BloombergNEF, vil den ramme magiske 100 dollars/kWh i 2023.
Netop 100 dollars for hver kWh i den samlede batteripakke har længe været anset som grænsen for, hvornår en elbil i pris ville matche en tilsvarende benzinbil. Nu lyder det altså på 2023, faktisk et år tidligere end flere af de store bilgiganter anså for at være realistisk for blot et år siden.
Baggrunden for faldet er en øget efterspørgsel og en øget opbygning af produktionskapacitet, der ventes at få et boom de kommende år, når både de europæiske store bilfabrikker begynder egenproduktion, Tesla kommer til Europa og svenske Northvolt får gang i deres nordsvenske Gigawatt-fabrik. Den skal i øvrigt kun være den første blandt flere. Den svenske fabrik ventes at stå færdig næste år, og vil for alvor kunne pumpe batterier ud.
Mens prisen er faldet fra 1.000 dollars til 100 dollars for hver kWh på blot et årti, så vil faldet af naturlige årsager aftage dramatisk. Således mener analytikerne, at man skal helt frem til 2030, før prisen er nede på cirka 60 dollars/kWh.
Her vil andre ting begynde at spille ind, for eksempel andre materialer og andre måder at opbygge batterierne på. Derefter vil man måske se et yderligere fald.
Kilde: BloombergNEF