Hvis man betegner klima, normeringer i daginstitutioner og antal senge på psykologiske sendeafsnit som bløde værdier, så har valgkampen absolut været en “blød omgang”. De mere klassiske valgtemaer som for eksempel økonomi er blevet bokset lidt til hjørne.
Men det skal være slut nu, mener man hos brancheorganisationen Tekniq Arbejdsgiverne, der går i gang med en større kampagne for at sætte fokus på netop erhvervslivet igen.
– Vi har savnet en reel debat om erhvervslivets arbejdsforhold i den netop overståede valgkamp. Politikerne har ganske enkelt haft så travlt med at love velfærd, så de helt har glemt dem, der skal sikre den vækst, som i sidste ende skal finansiere løfterne. Det kan vores kampagne forhåbentlig være med til at ændre på, siger Niels Jørgen Hansen, administrerende direktør hos Tekniq Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, VVS og metal.
De tre politiske fokuspunkter, hvor Tekniq Arbejdsgiverne opfordrer til en øget politisk indsats, er for det første behovet for kvalificeret arbejdskraft. Her er der blandt andet brug for at tiltrække langt flere unge til erhvervsuddannelserne, styrke de tekniske uddannelser og gøre det mere attraktivt for seniorer at blive på arbejdsmarkedet.
For det andet efterlyser organisationen højere ambitioner for den grønne omstilling. Et område, der rummer et kæmpe potentiale for både energibesparelser og vækst, hvis man i højere grad begynder at tænke langsigtet, både når der bygges nyt og renoveres.
Endelig opfordrer man til, at det gøres lettere at drive virksomhed i Danmark. Det vil kræve, at man fra politisk hold reducerer de administrative byrder og sænker de afgifter og omkostninger, som belaster virksomhederne.
Kilde: Tekniq Arbejdsgiverne