I går kom den længe ventede Eldrup-kommission med tanker omkring, hvordan der kommer mange, mange flere elbiler på de danske veje. Det var den første delrapport, der kastede sig ud i den svære øvelse at få de økonomiske ender i at nå sammen.
Men på mange måder er det næste delrapport, der bliver mindst lige så afgørende – måske endda i højere grad, for den handler om ladeinfrastrukturen. Elbilerne kan være nok så billigere og gode, men uden opladningsmuligheder, så vil alle de gode tanker om elbiler næsten være dødfødt.
– Hvis ikke opladningsmulighederne er på plads, vil mange danskere tøve med at sætte strøm til deres biler. Det svarer lidt til at bruge mange tusinde kroner på en ny mobiltelefon i et område, hvor der ikke er nogen dækning. En af de største usikkerheder for elbilkunder lige nu er ”rækkeviddeangst” – at løbe tør for strøm på grund af manglende adgang til en ladestander, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Og at det skal være plads, understeges af en undersøgelse, som TEKNIQ Arbejdsgiverne stod bag tidligere på året. Kun 14 procent af danskerne var villige til at købe en elbil nu, mens 31 procent ville vente, til det blev lettere at lade bilerne op – et forbehold, som dermed fylder stort set lige så meget i elbilkøbernes bevidsthed som bilernes pris (40 procent).
Endelig er der også udvalget af biler.
– På lige fod med mange andre brancher, benytter for eksempel installationsbranchens virksomheder et meget stort antal varebiler og kassevogne. Virksomhederne er generelt meget omstillingsparate, men hvis ikke de rigtige køretøjer og opladningsmuligheder er på hylderne, vil man ikke være i stand til at skrotte dieselbilen. Og lige nu mangler vi at se varebiler med tilstrækkelig rækkevidde til at dække de mest almindelige behov i branchen, siger Simon O. Rasmussen.
Den næste delrapport fra Eldrup-kommissionen kommer efter planen ved årsskiftet
Kilde: TEKNIQ Arbejdsgiverne