I den sidste måneds tid har trafikken over Øresundsbroen været ramt af coronanedlukning, og derfor er der næppe mange, der har bemærket, at pylonlyset har været slukket siden 17. marts.
Det skyldes nu ikke corona, men i stedet, at lyset på de over 200 meter høje pyloner skal udskiftes. De har brændt i små 20 år, men nu er tiden kommet til, at de skal udskiftes med noget mere nutidigt – og energivenligt.
De tager nogle måneder at få opsat det nye lys, der vil give en energibesparelse på cirka 80 procent. Mens arbejdet står på, vil broen fremstå lidt anderledes.
– Vejlyset er selvfølgelig tændt, som det plejer, for dem, der kører på vejen, men ved aftentid bliver det en anden æstetisk oplevelse, da pylonbelysningen er slukket. Vi tænder ikke for den nye belysning, før alt er færdigt om et par måneder, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør ved Øresundsbro Konsortiet, der understreger, at sikkerhedskritisk belysning for sø- og luftfart fortsat kommer til at være tændt.
Advarselslysene på pylonerne vil også fortsætte med at blinke som normalt for flytrafikkens skyld.