BATNOSTIC. Det er navnet på et helt nyt projekt, der kan give svar på, hvor slidt et elbil-batteri er. Testen er udviklet i et samarbejde mellem Aalborg Universitet, FDM, Applus+, Lithium Balance og Teknologisk Institut, og kan således ses som en uvildig test af elbilens vigtigste enkelkomponent. Netop tilstanden af batteriet kan være afgørende for, om en elbil kan sælges på et kommende brugtbilsmarked eller ej.
– Vi har i BATNOSTIC-projektet udviklet helt nye metoder til at diagnosticere batteriets kapacitet og degradering uden at åbne batteripakken i bilen og uden dermed at bryde garantien, siger projektleder Kjeld Nørregaard, Teknologisk Institut.
Han forklarer, at projektet nu har verificeret muligheden for at måle forskellige informationer om batteriets slid under en DC-opladning. Ved projektets afslutning har Kjeld Nørregaard ikke kendskab til lignende teknologi eller testudstyr til rådighed for aktører uden for mærkeværkstederne.
– Vi har udviklet en speciel DC-hurtiglader, som under en opladning opsamler blandt andet data om strøm og batterispænding. Disse data indeholder svage signaturer, som via analyse og sammenligning med referencedata giver grundlag for at vurdere sundhedstilstanden for batteriet, siger Kjeld Nørregaard.
De målte data sendes til behandling i en specialudviklet analysemodel, som baserer sig på hundredevis af reference-datasæt. Resultaterne præsenteres i en rapport, som værkstedet kan sende direkte videre til kunden. Testen giver svar på tilgængelig kapacitet for batteriet og batteriets tilstand i forhold til bilens alder og kilometertal.
En kommerciel udgave af BATNOSTIC kan udvikles og derefter tilbydes værkstederne om 2-3 år.
Kilde: Teknologisk Institut