En spritny Caddy er på vej fra VW. Den lille kassevogn har gennem tiden været noget af en sællert med omkring 3 mio. styks, og med 5. generation er der intet til hinder for, at den nye ikke følger i hjulsporet af de andre.
Den nye model er opbygget på MQB-arkitekturen. For ikke-bil nørder vil det sige, at den er bygget på samme bund som bl.a. Golf, og det har ikke bare givet mere plads og bedre køreegenskaber, det har også givet mulighed for en række nye teknologier som assistentsystemer som Travel Assist, den nyeste generation af online infotainmentsystemer og digitaliserede funktioner og instrumentering.
Karrosseriets nye dimensioner har ikke kun en afledt effekt på designet, de bidrager også til at gøre Caddy mere rummelig, således at en Cargo-version nu har 3,1 m3 varerum, og i Maxi-versionen vokser det til 3,7 m3 (målt efter SAE V6-målemetoden). Caddy er også blevet bredere, så det nu er muligt at læsse en Euro-palle sideværts ind, mens 14 cm bredere skydedøre betyder, at man kan læsse yderligere en Euro-palle ind den vej. Med MQB-platformen følger også en ny bagaksel, der ikke kun forbedrer køreegenskaberne, den frigør også ekstra plads i varerummet takket være en mere kompakt konstruktion.
Interiøret i den nye Caddy er gennemgribende forandret og er – afhængig af udstyrsversion – 100 procent digitaliseret, hvilket har gjort betjeningen endnu mere intuitiv. Caddy kan nu udstyres med high-tech detaljer som Digital Cockpit og kommer med den nyeste generation af infotainmentsystemer, der har fra 6,5” til 10” touchskærme og er online takket være eSIM-kort. Det nye aircondition-anlæg har digitaliserede funktioner, hvor man fx justerer temperaturen ved blot at stryge en finger henover en skala. Ligeledes aktiveres andre funktioner som nærlys, tågelys eller afdugning af frontruden via et touch-panel på instrumentbordet.
Sikkerheden har også fået et markant løft i Caddy, der nu kan fås med op til 19 assistentsystemer, der enten er opgraderede eller helt nye. Blandt de nye assistentsystemer kan nævnes Travel Assist, der kombinerer den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten og tillader assisteret kørsel fra stilstand til topfart. Ny er også en automatisk nødbremse, der også bremser bilen, hvis den svinger og krydser en vognbane, hvor der kommer modkørende trafik. Caddy kan også udstyres med Trailer Assist, der assisterer ved manøvrering med en trailer, akkurat som vi kender det fra Crafter og Transporter.
Kilde: VW