Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer hvert år en del af de usb-opladere, der sælges til danske forbrugere, og hver gang er der problemer med en væsentlig del af opladerne.
Opladeren, der var med i testen i 2020 var således ingen undtagelse. Ud af 40 usb-opladere, var det kun 10 af dem, som var i orden og klarede testen.
Vi konstaterede i ni tilfælde, at der var så alvorlige fejl ved usb-opladerne, at vi måtte give påbud om at få produkterne kaldt tilbage fra forbrugerne, mens yderligere én forhandler frivilligt kaldte sit produkt tilbage. Derudover var der syv produkter, hvor vi krævede salget stoppet, og en forhandler valgte selv at stoppe salget. Det er alt for mange produkter med alvorlige fejl, når det drejer sig om et produkt, som stort set alle danskere har i hjemmet og som kan være skyld i både stød og brand, siger vicedirektør Christian Thorhauge, Sikkerhedsstyrelsen.
Sikkerhedsstyrelsen undersøger hvert år et udvalg af de usb-opladere, der er på markedet i Danmark. I 2019 blev der kontrolleret 37 opladere, og blandt dem var der seks produkter, der blev krævet tilbagekaldt fra forbrugerne og to produkter, hvor forhandlerne valgte frivillig tilbagekaldelse. Der var kun otte produkter helt uden fejl og mangler.
Når en fabrikant CE-mærker et produkt, skal der være dokumentation for, at produktet lever op til reglerne på området. Derudover har vores kontrol vist, at hvis mærkningen på en oplader er mangelfuld, er der to en halv gang større sandsynlighed for, at produktet heller ikke er i orden, siger Christian Thorhauge.
Ud over at kontrollere mærkningen og handle hos en forhandler, man har tillid til, opfordres børn og voksne også til at følge nogle enkle råd, når telefonen skal lades op.
Man skal undgå at placere telefonen på et underlag, der kan brænde, og man skal holde øje med opladeren, når den er i brug. Så har man gjort, hvad man kunne for at undgå alvorlige skader, hvis opladeren skulle fejle, nævner Christian Thorhauge.
Kilde: Sikkerhedsstyrelsen