Ladestandere – eller rettere mangel på samme – er den største forhindring, når danske virksomheder skal sætte ord på, hvorfor de vælger ikke at skifte, fremgår af en ny undersøgelse fra Arval Mobility Observatory.
Mangel på lademuligheder dækker både over de offentlige, som 46 procent mener er en stopklods, og manglende muligheder for at få standere op hos medarbejdere.
Det betyder ikke, at virksomhederne har drejet nøglen om i el-bilsskiftet. 32 procent af danske virksomheder har på nuværende tidspunkt investeret i en eller flere elbiler, og at 35 procent forventer at have gjort det samme inden for de kommende tre år. For et år siden havde kun 10 procent af de danske virksomheder investeret i elbiler, mens 24 procent forventede at gøre det inden for en treårig periode.
Overgangen til elbiler skaber usikkerhed i forhold til opladning på farten. Vi har brug for at forbedre ladeinfrastrukturen i hele landet, men faktisk er Danmark et af de lande i verden med flest ladepunkter per elbil. Vi har endda flere end Norge, som ellers har været frontløber på elbilisme i årevis. Det er samtidig påfaldende, at elbilernes rækkevidde stadig er et benspænd for danske virksomheder. De nyeste modeller har en rækkevidde på over 300-400 kilometer, hvilket er langt mere, end den gennemsnitlige dansker har behov for, siger Andreas Knudsen, kommerciel direktør i Arval Danmark.
Han henviser til, at den gennemsnitlige danske bilist ifølge Danmarks Statistik kører 45,6 kilometer dagligt. Det betyder, at 9 ud af 10 danskere kan komme til og fra arbejde i en elbil uden at køre en opladning helt flad. Og at der kan køres langt i løbet af selve arbejdsdagen, inden der bliver brug for en opladning.
Vores fremtidige mobilitetsbehov vil i højere grad stemme overens med elbilens evner i henhold til det miljømæssige fokus og rækkevidde. Danskerne forventes at bruge bilen til dagligdagsture og i mindre grad lange, krævende ture sydpå, ligesom danske virksomheder allerede har varslet mere fleksible arbejdsmiljøer med virtuelle møder og hjemmearbejde. Undersøgelsen bekræfter os i, at virksomhederne i højere grad skal prioritere etableringen af ladestandere både på arbejdspladsen og privat hos deres medarbejdere, siger Andreas Knudsen.
Det er andet år i træk, at Arval Mobility Observatory gennemfører en international undersøgelse omkring virksomheders parathed på transportområdets grønne omstilling. Generelt er danske virksomheder mindre bekymrede over skiftet i 2021 sammenlignet med 2020. Også i 2020 var den største bekymring antallet af offentlige ladestandere. Dengang var det dog 55 procent af danske virksomheder, der udtrykte bekymring over dette forhold, mens tallet altså ligger på 46 procent i år.
Nogle af de andre snublesten er:
• Ingen ladestandere etableret i virksomheden: 32 procent
• Begrænset rækkevidde for elbiler: 32 procent
• Prisen på en elbil er for høj i forhold til prisen på en benzin- eller dieselbil: 30 procent
• Bekymring i forhold til elbilers pålidelighed: 23 procent
• Medarbejderne er modvillige i forhold til at foretage skiftet: 18 procent
Kilde: Arval