Nogle håndværkere er kendt for at køre, som om de havde stjålet bilen. Det er slemt nok i sig selv. Nu viser det sig, at nogle også kører uden den lovpligtige ansvarsforsikring.
Det er tal fra DFIM (Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring), der viser den nedslående nyhed. De viser, at der var 1.502 vare- og lastbiler, som pr. 30. november 2020 kørte rundt i trafikken uden at være ansvarsforsikret. Det er 13 procent af samtlige 11.334 uforsikrede køretøjer svarende til knap hvert ottende køretøj. Antallet fordeler sig med 1.431 varebiler og 71 lastbiler. Og det er ikke i orden, lyder det fra lyder det fra DFIM, der administrer loven om dagsgebyr for manglende ansvarsforsikring.
At der kører så mange vare- og lastbiler rundt, der ikke er ansvarsforsikrede, er ikke i orden. Ikke nok med, at det er ulovligt, det er heller ikke betryggende – hverken for ejeren eller brugeren af køretøjet, for samfundet eller for alle de kunder, der faktisk betaler for at være ansvarsforsikret, siger Maria Clausen, underdirektør og leder af DFIM i en kommentar til tallene.
Bliver man stoppet af politiet med et uforsikret køretøj på offentlig vej, inddrager politiet nummerpladerne på stedet og udsteder en bøde på mindst 1.000 kr. Hertil kommer, at man bliver pålagt et dagsgebyr på 250 kr. for hver dag, ens køretøj enten ikke er afmeldt hos SKAT eller, at der er tegnet en ansvarsforsikring. Og så længe man skylder dagsgebyrer, kan man, ifølge loven, ikke købe en ansvarsforsikring på noget køretøj i noget forsikringsselskab.
Der er en grund til, at netop denne forsikring er lovpligtig. Det skyldes, at de skader, man forvolder med ens køretøj på personer eller andres ting, kan løbe op i millioner af kroner, især hvis skadelidte får personskader, som medfører invaliditet og tab af erhvervsevne, siger Maria Clausen.
Kilde: DFIM