Kopiprodukter sniger sig i dag ind overalt og i stort set alle brancher. Det er nemlig langt fra bare dyre sko, tasker og tøj, der bliver kopieret. Også mere typiske virksomhedsprodukter bliver i dag udsat for kopiering, så det gælder om som virksomhed at have helt styr på, hvad man køber hos hvem.
I en ny rapport estimerer OECD og det europæiske varemærkekontor, EUIPO, at handlen med ulovlige kopivarer er steget fra 2,5 procent til at udgøre op til 3,3 procent af verdenshandlen svarende til omkring 3.346 milliarder kroner. Desuden estimeres det, at importen til EU af kopivarer er steget eksplosivt fra fem procent til at udgøre op til 6,8 procent.
Det kan være svært at gennemskue, om man er i risikozonen for at købe kopiprodukter, men et omfattende myndighedsnetværk har sammen lavet en hjemmeside; jegvælgerægte.dk
Her kan private såvel som virksomheder hente gode råd til, hvordan man undgå at købe kopiprodukter.