Du tanker med stor sandsynlighed diesel i din kasse- eller firmabil i dag, men hvordan ser fremtiden ud? Diesel er udsat for en mindre storm, og der er ingen tvivl om, at vejen går mod el-bilen i en eller anden variant.
Men vejen derhen vil ikke nødvendigvis kun blive kørt i en benzin eller hybridbil. Dieselmotoren udleder f.eks. mindre CO2, og modsat benzin, så findes der i dag miljødiesel. I Sverige tillader flere lastbilsproducenter og nogle enkelte personsbilsfabrikker, at deres biler kan køre på det, som hedder HVO100 – en fuldsyntetisk diesel, uden fossil fortid, men skabt ud fra affald.
Hos virksomheden Arval, der er specialister i leasing af biler med fuld service, mener man da også, at benzin, hybrid – og diesel sammen vil spille en rolle på transportområdet, mens el-bilen langsomt, men sikkert, vinder indpas. Som man senest har set det med årets varebil fra Iveco, der foruden en diesel og en gasvariant, også lanceres som en el-bil – en af de foreløbige ganske få klassiske store kassevogne, der fås med stik frem for påfyldningsstuds.
Et stensikkert svar på bedste valg af motor sådan midt i en omstillingstid er nok umuligt, mens hos Arval er budskabet, at det stigende pres på dieselbilen nok vil føre til faldende brugtbilspriser.
Derfor har virksomheden ændret sin metode til at udregne totalomkostninger, der nu inkluderer nye brugersegmenter samt kørsels- og lokationsmodeller. Arval tager også højde for nye muligheder, såsom delebiler, som dog stadig primært ses inden for privat bilismen.