Når det er svært at komme på arbejde på grund af mange og lange bilkøer, så kan det være svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere, der skal have den “fornøjelse” hver dag, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.
– Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.
Ifølge analysen er det især i Hovedstadsområdet, Syd- og Vestsjælland, Trekantområdet og i Østjylland, at virksomhederne vil have mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, hvis infrastrukturen ikke bliver udbygget. Hvis pendlerne er villige til at rejse en time hver vej til og fra arbejde, vil virksomheder i for eksempel Fredericia, Kolding, Vejle og Hvidovre have over 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, viser analysen. Tabet af arbejdskraft er generelt større, hvis pendlerne højst vil pendle en halv time hver vej.
– Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange infrastrukturprojekter, der bare ligger og samler støv. Vi skal udbygge vejnettet, gøre jernbanen mere attraktiv og skabe en bedre mobilitet og sammenhæng mellem de forskellige transportformer, så pendlerne ikke spilder unødig tid i trafikken, siger branchedirektør Henrik Friis.