Metallet kobolt er en central komponent i batterier til for eksempel elbiler og i takt med, at produktionen af disse biler stiger, ryger efterspørgslen i vejret. Og det så meget, at verden allerede i 2020 når det, man kunne kalde for en slags kobolt-overshoot. Altså at vi forbruger mere kobolt, end der hives frem fra verdens koboltminer. Det kortlægger en EU-rapport.
Kobolt kan genbruges, men nybygningen af elbiler overstiger jo langt genbrugstakten, så længe der bare pumpes elbiler ind i markedet, men der ikke tages nogle – eller ikke ret mange – ud af markedet igen. Den trafik vil først have en effekt på den anden side af 2025. Til den tid vil der være produceret flere millioner elbiler, og en ind/ud-genbrugstrafik kan begynde. Hvis der ikke, som noget kunne tyde på, opstår en flaskehals. For at forhindre den flaskehals er flere virksomheder i fuld kan med at finde erstatningsmaterialer til kobolt. Det kan også forhindre, at det ikke kun er ganske få lande, der sidder med “flæsket”.
Det er i høj grad Kina, som sidder på kobolt-produktionen i verden. Kina er selv den næststørste producent efter DR Congo, men det er kinesiske virksomheder, der ejer mange af minerne i det afrikanske land.
Kilde: svt