Markedet for udstyr til de såkaldte smart homes er så småt ved at vågne her i landet, men danske virksomheder og installatører er ikke med helt fremme, viser forskningen fra Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus BSS, der står bag en Master Class på mandag om netop dette område.
I stedet for danske virksomheder, så er det navne som Google Home, Amazon Alexa eller Apple Siri, der dominerer feltet.
– De første erfaringer fra vores forskning viser lidt nedslående, at de danske producenter, grossister og installatører ikke synes rustede til de nye tider og muligheder, siger professor Børge Obel, der er leder af forsknings- og innovationsprojektet Smart Home på Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus BSS.
– Et centralt spørgsmål for virksomheden er, hvilken rolle man ønsker at spille i økosystemet. Vil man sætte sig som den samlende platform, der driver udviklingen? Vil man kun være producent af dele? Eller lurepasser man, indtil andre har taget den rolle – i håb om at man senere kan springe på? spørger Børge Obel.
Også på installatørsiden er der udfordringer. Det er stadig en udfordring for mange installatører at sætte et helt sammenhængende smart home-system op, så her kræver det , at branchen får nye kompetencer. Man skal også gøre sig klart, at man kigger ind i en fremtid, hvor mange af disse systemer måske slet ikke behøver at blive sat op, men kører over nettet i stedet.
Nu åbner Aarhus BSS op for muligheden for at blive klogere på hele dette omfattende område. På mandag den 25. november holdes der en Master Class med titlen: Digitale økosystemer og forretningsmodeller for smart home-produkter og services
Det finder sted i Aarhus mellem kl. 9-16 hos Aarhus BSS.