Det lille ord “kan” er ikke velkomment i aftalen mellem regeringen og Kommunernes Landsforening i forbindelse med udrulningen af opladere til elbiler.
I aftalen står nemlig, at kommunerne kan udarbejde planer for egnede områder til formålet. Og det er en skam, mener man hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der gerne havde set, at aftalen var lidt mere fast i kødet.
I bund og grund har afsnittet om ladestandere i budgetaftalen mest karaktér af en hensigtserklæring. Vi havde håbet, at man fra regeringens side både ville forpligte og være med til at finansiere kommunernes arbejde med at få sammensat en konkret plan for opsætningen af flere offentligt tilgængelige ladestandere, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.
For selvom det er tydeligt, at langt de fleste elbilsejere i langt de fleste tilfælde vil sætte bilen til eget strømnet, så skal der være en mulighed for ladere mange andre steder, hvis ikke elbilerne skal stoppe med rulle ud over kantstenen fra forhandlerne.
Og det kan faktisk godt være en realitet, hvis udbygningen ikke tager fart. I Californien vælger et bekymrende stort antal elbilister i visse områder at vende tilbage til de fossile biler med den begrundelse, at lademulighederne enten ikke var udbygget godt nok eller kvaliteten af laderne var for ringe.
Den udvikling skal man ikke kimse ad.
Vi ved fra tidligere befolkningsundersøgelser, at muligheden for at lade bilen op betyder næsten lige så meget for bilejernes elektriske købelyst som prisen på elbilen, siger Simon O. Rasmussen.
Af aftalen fremgår det også, at regeringen og KL er enige om at drøfte kommunernes omstilling af køretøjsflåden til nulemissionsbiler.
Igen kan vi kun opfordre til, at politikerne bliver langt mere offensive og konkrete, hvis vi skal nå målet om mange tusinde flere elbiler på gaderne de kommende år, understreger Simon O. Rasmussen.
Kilde: TEKNIQ Arbejdsgiverne