Det er næsten den omvendte verden, når en kunde må rykke for at få en faktura, men ifølge en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte, så har 19 procent af danskerne oplevet den situation, skriver Dagens Byggeri.
Administrativt bøvl er formentlig årsagen i langt de fleste tilfælde, men uagtet hvad der ligger til grund, så er det en umådelig dårlig idé sådan nærmest frivilligt at give længere “kredit” end nødvendigt.
– Jo længere kredit man giver til kunden, des større risiko er der for, at man slet ikke ser pengene. Kunden kan jo stå i en ny situation eller blot have “mistet lysten” til at betale. Samtidig er der også en tendens til, at lange kredittider giver anledning til større uenighed, særligt ved ekstraarbejder. Som tiden går, kan det være svært at huske, hvad der egentlig blev leveret, siger partner i Deloitte, Thomas Frommelt, til Dagens Byggeri.
Han påpeger, at det grundlæggende er dårlig økonomistyring, når pengene ikke hentes ind, og det kan have fatale konsekvenser.
– Der findes talrige eksempler på virksomheder, der har måttet dreje nøglen om, fordi de ikke har formået at hente tilgodehavender hjem fra deres kunder. En af de store synder inden Finanskrisens start var netop, at man ikke fik faktureret og kradset pengene ind. Man skal jo stadig betale sin egne kreditorer, uagtet om kunderne har betalt. Her hjælper det ikke at have penge til gode. Her hjælper det kun at have penge i banken.