Diesel er ved at opbygge et dårligt ry, men hvad skal man som kørende håndværker så vælge? Et lidt overset valg kunne være en gasbil, der ifølge bilproducenten Iveco kan reducere CO2-udledningen med 179, hvis man sammenholder med en dieselbil.
– 179 bliver et af de vigtigste tal at forholde sig til fremover, når det gælder grøn omstilling inden for transport. Tallene viser, at intet andet drivmiddel er så CO2-effektivt og bæredygtigt som biogas fremstillet af husdyrgødning. Det skyldes, at det både gavner naturen og landbruget, samtidigt med at det fortrænger fossile brændsler, siger Morten Iversen, der er Nordic Sustainability Manager hos Iveco, der med Daily Blue Power har en gasbil.
Bilen, der blev kåret til International Van of the Year 2018 i Europa og desuden Årets Varebil i Danmark 2018 fås også som diesel eller elbil.
– CO2-reduktionen ved at skifte fra diesel til biogas betyder derfor groft sagt, at du kan fjerne næsten tre dieselvarebiler fra CO2-regnskabet for hver eneste biogasvarebil, der lukkes ud på vejene. Det vil Folketingets 179 medlemmer, som beslutter rammerne for dansk erhvervsliv, også skulle forholde sig til, fortsætter han.
Gastankanlæggene ligger ikke så tæt som hverken de traditionelle tankanlæg eller ladestandere. Der er i dag 17 anlæg. Det skal naturligvis stige i antal, hvis gassen skal udbredes. Til gengæld er der allerede nu nok af gassen. Der er, sjovt nok, 179 biogasanlæg, som er fordelt over hele landet. De producerer, for nærværende, omkring 179 millioner Nm3 biogas (ca. 6,5 PetaJoule), hvilket kan drive omkring 37.000 store varebiler 40.000 km om året pr. bil.
– Lige nu kommer efterspørgslen i Danmark primært fra kommuner og virksomheder, der byder ind på kommunale transportopgaver. Flere og flere ønsker imidlertid at kunne bruge teknologier, der udgør et bæredygtigt alternativ, og her er ingen andre tæt på at give de samme fordele som biogas. For ud over de meget store CO2-reduktioner opnår man blandt andet samme ydeevne og korte optankningstid, som man kender fra diesel. Samtidig opleves motorstøjen som halveret i forhold til diesel, hvilket er til stor gavn for lydmiljøet i byen.