Mens det er relativt enkelt at få lademuligheder opsat i et parcelhus, ser det straks anderledes bøvlet ud for byboere i etageejendomme. Men nu er der lidt hjælp på vej via et samarbejde mellem Merkur Andelskasse og ladeoperatøren Spirii
Hvis vi skal nå regeringens mål om 1 mio. el- og plugin hybridbiler på vejene i 2030, altså om bare 9 år, så skal det også være praktisk muligt at have en elbil, hvis man bor i etageejendom i byerne. Der er for langt mellem ladestanderne i byerne og derfor vil vi gerne opstille ladestandere med grøn strøm til en lav pris, så vi kan hjælpe udviklingen i den rigtige retning, siger administrerende direktør i Merkur Andelskasse Charlotte Skovgaard.
De nye ladestandere vil blive opstillet i løbet af foråret. I første omgang er standere til 117 biler godkendt på 20 steder i København og på Frederiksberg, og planen er snarest muligt også at udvide til Aarhus og Aalborg.
Strømmen i ladestanderne kommer fra danske vindmøller, de vil kunne bruges frit af alle, uden krav om medlemskab, og til en lav pris.
Som det er nu, skal man i byerne typisk binde sig til en særlig abonnementsordning for at få sin strøm til en lav pris. Er man så uheldig at skulle lade op på en lader, man ikke har abonnement til, kan det blive dyrt at få strøm på bilen. Vi vil gerne gøre det praktisk muligt for endnu flere at have en bil, der kører på el. Derfor gør vi vores ladere tilgængelige for alle, uden abonnement og til lave priser, fortæller Jesper Kromann, direktør i den erhvervsdrivende Merkur Klimafond, der ejer og står for finansieringen af ladestanderne.
Prisen på at lade på Merkurs standere kommer til at ligge på ca. 3 kr. pr. kWh i år. For kunder i Merkur bliver det endnu billigere – helt ned til 2,25 kr. pr. kWh.
Kilde: Merkur