Hos EWII oplevede man noget, som de færreste troede man muligt. For det kunne dårligt blive meget værre end det, som skete. I løbet af blot 24 timer, skete følgende:
Et spændingsdyk i det overordnede elnet forårsagede sammenbrud i fjernvarmeforsyning og varmepumper, lyskryds, fiberinstallationer og en række andet. Krydre det så med, at der blev kørt softwareopdatering på fibernettet – samtidig med der skete en almindelig fejl i det lokale elnet – samtidig med, at en ekstern entreprenør i forbindelse med noget arbejde gravede to af EWIIs fiberkabler over, hvoraf det ene var et hovedfordelerkabel nedstøbt i vanskeligt tilgængelig havnebeton.
Det lyder fuldstændig usandsynligt, men det var ikke desto mindre det, som koncernen – og dens kunder oplevede over et døgns tid. Med så meget dårligdom på samme tid, tog det, ikke overraskende, længere tid end normalt at udbrede skaderne.
EWII har haft medarbejdere på døgnarbejde i alle områder af forretningen med både udbedringsarbejde og besvarelse af henvendelser fra kunder. Og nogle kunder er meget afhængige af vedvarende adgang til fibernet og elnet.
– De fleste har taget det med godt humør, men der er bestemt kunder for hvem sådanne nedbrud udgør en kritisk begivenhed. Derfor vil vi også foretage en evaluering efterfølgende. Vi er nødt til at lære af disse situationer – også selv om de virker meget usandsynlige, lyder det EWIIs administrerende direktør Lars Bonderup Bjørn.