Den 2. oktober er det tid for den 7. omgang af den landsdækkende kampagne Girls’ Day in Science, og for første gang har Energinet meldt sig på banen som virksomhed. Og det med stor succes. Der var oprindeligt afsat 50 pladser, senere blev det udvidet til 67, men da 82 piger havde meldt sig, måtte nogle blive skuffede.
Girls’ Day in Science sætter fokus på, at der er mange piger, der fravælger teknologisk eller naturvidenskabelig retning i deres uddannelses- og karrierevalg. Girls’ Day in Science har fokus på succesoplevelser, så pigerne får tiltro til egne evner og dermed åbner øjnene for en fremtid inden for disse områder.
61 virksomheder er med til give pigerne, der kommer fra de ældste klasser i grundskolen og fra gymnasieskolen, en regulær øjenåbner, og pigerne har i stigende grad taget imod den mulighed. I 2018 var der 1.700 piger tilmeldt på landsplan, i år er det tal vokset til 3.200.
– Til Girls’ Day in Science sætter vi teknologien og naturvidenskaben i perspektiv. Undersøgelser peger på, at uddannelser og fag med en tæt kobling til stærke samfundsmæssige og menneskelige værdier tiltaler mange piger og kvinder. De ønsker en uddannelse og en karriere inden for et meningsfuldt fagområde, hvor de kan gøre en positiv forskel og skabe sig en stærk identitet, siger Karina Esmine Ibsen, projektleder for Girls’ Day in Science.
– Når pigerne kommer afsted på Girls Day in Science uden drengene, ser vi, at de kommer på banen og opdager, at de netop med en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse kan gøre en forskel.
Det er piger fra Lillebæltskolen og Fjordbakkeskolen, der besøger Energinet, hvor de skal prøve kræfter med grøn strøm og arbejde med udviklingen af en app, som giver elforbrugerne mulighed for at følge med i deres elforbrug.