Mange har talt om, at danskerne ikke er klar til elbiler – men det ser ud til at være vendt med en markant stigning i salget. Nu viser det sig paradoksalt nok, at elnettet slet ikke er klar til, at danskerne har kastet sig over de nye typer af biler.
Det viser en analyse foretaget af Dansk Energi. Analysen viser dog også en vej ud af den suppedas – det koster bare den nette sum af 48 milliarder kroner, der skal investeres frem mod 2030, hvis det skal være muligt at oplade den million el- og hybridbiler, der er sat som mål om 11 år.
– Hvis ikke vi handler, kan elnettet reelt blive en showstopper for hele den grønne omstilling, så politikerne skal tage stilling til, hvad elnettet skal kunne rumme i fremtiden. Det haster, for elnetselskaberne skal i gang, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi.
De 48 milliarder kroner er den dyre løsning, men der er faktisk et langt billigere alternativ til “kun” 32 milliarder kroner.
– Hvis vi vælger at gøre præcis, som vi altid har gjort, ser vi ind i fremtid med strømnedbrud og kø og bøvl ved ladestanderne med den konsekvens, at danskerne vælger elbilen fra, uanset hvad den koster. Elnettet kan med sin nuværende kapacitet simpelthen ikke klare en fremtid med millioner af elbiler, siger Lars Aagaard.
Dansk Energi anbefaler derfor politikerne at tage ”Den smarte vej” til den grønne omstilling, hvor fremtidens forbruger og elbilejer belønnes for at oplade bilen på tidspunkter, hvor der er plads i nettet. Men løsningen er ikke uden risici.
– Vi ved jo ikke med sikkerhed, hvad fremtiden bringer, og om vi rent faktisk bliver i stand til at styre elforbruget så stramt, som vi forudsætter. Det kræver, at politikere og elselskaber løbende evaluerer og tager helt konkrete initiativer, så elnettet holder sig foran udviklingen. Det er risikabelt, men vi anbefaler denne vej, da gevinsten er åbenlys, siger Lars Aagaard.